01.03.2018
Social Media

Nieuw Facebook algoritme zorgt voor eerste slachtoffer, Little Things stopt ermee

By: Dominique Dewitte

BlogSocial Media

De begin januari door Facebook aangekondigde verandering van algoritme heeft een eerste slachtoffer geëist. De Amerikaanse uitgever Little Things zet zijn activiteiten stop. 100 mensen verliezen hun baan nadat het 75% van zijn organische verkeer is kwijtgeraakt.

Little Things

Little Things focuste op een vrouwelijk publiek van 30-plus in het midden van de Verenigde Staten. De site was financieel zelfstandig, maar had weinig of geen cashreserves om de dalende inkomsten te compenseren.

Het is de eerste, maar waarschijnlijk niet de laatste uitgever die de gevolgen gaat ondervinden van de démarche van Facebook. Veel uitgevers proberen nu bijkomende traffic en inkomsten te genereren via Google en Twitter (voor zover ze dat al niet deden).

Paniek in de media

In de media heerste sinds de aankondiging van Zuckerberg de nodige paniek. Vele mediabedrijven zijn de voorbije jaren zeer afhankelijk geworden van Facebook voor hun traffic. Facebook wil nu de focus verleggen, maar dat hoeft niet perse negatief uit te vallen voor kwaliteitsmedia.

Volgens Jason Koebler, hoofdredacteur van Motherboard, krijgen we zelfs te maken met een ‘kaf-van-het-koren-scheiden-moment‘: “Gedicteerd door de grillen van een techreus’ deden media alles voor het bereik op Facebook: het najagen van virals, steeds kortere video’s, livevideo’s. Facebook komt er nu achter dat dit niet geschikt is voor de nieuwsbusiness. Want “journalistiek die is geënt op het wel of niet viral-gaan van een artikel is geen journalistiek, maar marketing.

[..] Veel media zullen deze laatste aanpassing misschien niet overleven, maar het is mijn hoop dat er gezondere media voor in de plaats komen.

The Atlantic gaf Facebook eerder al een veeg uit de pan: “Facebook heeft de media afhankelijk gemaakt. Toen het sociale netwerk vroeg om ‘Instant articles’ te maken, hebben de media dat gedaan. Daarna moesten middelen worden vrijgemaakt voor korte video’s. De media gehoorzaamden. En nu, nadat Facebook de media voor de gek heeft gehouden, na die afhankelijkheid maximaal te hebben uitgebuit, mogen ze het zelf uitzoeken.

Conclusie

Heel het ecosysteem van Facebook is big business geworden, waar uitgevers vechten om aandacht en miljarden gespendeerd worden om consumenten te bestoken met commerciële berichten.

De ‘back to basics’-aanpak die Facebook aankondigde was in die zin een boodschap aan alle gebruikers dat ze relevant willen blijven. En net zo goed stuurde Zuckerberg een heel duidelijke boodschap aan al z’n adverteerders: let op, want er komt schaarste. Jullie advertenties zullen minder ruimte krijgen, er zal gevochten moeten worden voor de plaats en tijd.

Dat daarbij slachtoffers vallen bij de media die Facebook mee groot hebben gemaakt, is de minste van Zuckerbergs zorgen. Facebook heeft altijd gedaan en zal ook in de toekomst blijven doen wat goed is voor… Facebook.

Share this post