Susan Wojcicki, de CEO van YouTube, deelde een blogpost waarin duidelijk werd wat het videoplatform van plan is om de schijnbaar steeds groter groeiende groep ongepaste video’s te weren. Daarin zegt ze dat de groep mensen die video’s checkt op ongepaste content zal gaan groeien naar meer dan 10.000 mensen, maar ook dat de machine learning algoritmes die tot nu toe gebruikt zijn om extremistische content te af te vlaggen ingezet gaan worden op dingen als de ongepaste kindervideo’s die recent nog voor ophef zorgden.
Vooral van dat laatste verwacht Wojcicki veel. De algoritmes helpen volgens haar de menselijke reviewers om meer dan vijf keer zo veel video’s te kunnen verwijderen dan ze zonder hulp hadden kunnen doen. Sterker nog: extremistische content wordt nu voor 98 procent automatisch verwijderd, waarvan de helft binnen twee uur nadat het op YouTube is gekomen. Volgens Google heeft het systeem al het equivalent van 180.000 personen die veertig uur per week werken gecheckt sinds het in juni is ingezet.
YouTube realiseert zich ook dat het de weglopende adverteerders en altijd harder klagende content creators tegemoet moet gaan komen. De adverteerders hebben natuurlijk voorrang, want die brengen geld, dus zal de ook aangekaarte nieuwe manier van het benaderen van advertenties op YouTube vooral strikter worden.
Wat de criteria precies gaan zijn zegt Wojcicki niet, maar wel dat ze strikter gaan worden dan ze nu zijn. Daar hoort wel ook bij dat er meer handmatig wordt gekeken naar kanalen, mede door een vergroot team aan advertentie-reviewers. Zoals zij het zelf zegt zou dat ‘goedgekeurde’ creators meer stabiliteit moeten gaan geven rondom hun inkomsten.
Dat klinkt prima, maar het is vooral ook belangrijk dat YouTube niet alleen maar de absolute toplaag van de videomakers op deze manier gaat benaderen. Het zijn juist de videomakers die net onder die laag vallen die het grootste probleem hebben als hun toch al relatief lage inkomen ineens helemaal wegvalt. Met de hardhandige manier waarop de algoritmes de laatste tijd content hebben afgevlagd als ‘niet reclamevriendelijk’ is dat wel al veel gebeurd.
Als YouTube die balans kan vinden zou het een periode van rust kunnen betekenen voor iedereen die zijn geld verdient en uitgeeft aan de videodienst, waarbij we natuurlijk ook niet moeten vergeten dat het originele doel vooral ook is om te zorgen dat je zonder vage ellende te zien een paar video’s kunt opzoeken op het platform. Ik geef het je te doen, met zo veel content, maar als YouTube de tv van de wereld wil zijn, moeten ze ook zorgen dat de rotzooi er af blijft. Hopelijk gaan ze niet weer met de botte bijl zwaaien om de adverteerders tevreden te stellen, want dan zouden er binnenkort best een hoop creators minder kunnen zijn.
[Afbeeldingen © nd3000 – Adobe Stock]