Op 91-jarige leeftijd is Ingvar Kamprad overleden. De Zweed was al 70 jaar lang de grote man achter de IKEA en heeft het blauw-en-gele merk op zijn 17e opgericht. De man was meer dan 38 miljard euro waard ten tijde van zijn dood, dus een succes is het zeker geweest.
Het bedrijf, dat zo genoemd is naar [I]ingvar [K]amprad [E]lmtradyd (zijn geboortedorp) [A]gunnaryd (het dorp verderop, vermoedelijk omdat dat lekker bekte), is in 1956 begonnen met het zelfbouwprincipe waar we het nu allemaal om kennen.
Als je op social media gaat kijken hoe er wordt gereageerd op het grote nieuws (want wie heeft er niks van de IKEA thuis staan) dan wordt er vooral veel gegrapt over zelfbouwkisten. Grappig, maar als het aan Kamprad lag zou hij er nog zo een gebruiken ook: hij was een ongelofelijk zuinige man die liefst economy vloog, in goedkope hotels bleef slapen en al twintig jaar in dezelfde Volvo rondreed omdat ‘ie het nog deed. Althans, dat was het verhaal naar buiten toe.
Kamprad was een echte zakenman, die al vanaf zijn vijfde dingen met winst aan het verkopen was, en is daarom ook veel verhuisd, net zoals het hoofdkwartier van IKEA. Dat had alles met belasting te maken, dus het is geen toeval dat IKEA tegenwoordig in Nederland resideert.
Desalniettemin wordt er ook veel aan goede doelen gedoneerd uit het moederbedrijf van IKEA (ook in Nederland) die stichting INGKA heet. Het gave van die stichting is dat al het geld dat daar binnenkomt alleen maar gebruikt mag worden voor goede doelen óf om te investeren in IKEA. Dat soort lange-termijn visie heeft er voor gezorgd dat het miljardenbedrijf als één van de weinige van dat formaat niet op de beurs te vinden is.
Kamprad was fout in de oorlog, zoals dat heet, want hij heeft zich gelieerd aan de Nazi’s, al heeft hij daar later met veel spijtbetuigingen afstand van genomen. In zijn eigen woorden: “het is de grootste fout die ik ooit heb gemaakt”.
Dat er veel gegrapt wordt over het overlijden van de man is misschien niet eens zo vreemd: het publiek kent Kamprad niet en denkt meer aan het bedrijf dan aan het persoon (daarbij: 91 jaar is een mooie leeftijd).
IKEA staat zelf natuurlijk ook vooral bekend om de hilarische acties, campagnes en marketingstunts en bizarre reacties op social media en hun website op gebeurtenissen. Dan had je KISTA wel kunnen zien aankomen.
[Afbeeldingen © IKEA]