De mensen van de Sound Reactive LED Mask campagne op Kickstarter hebben duidelijk niet de memo gehad dat Carnaval al dit weekend van start gaat, want deze supergave maskers die reageren op het geluid om hen heen waren perfect geweest voor het wilde feest in het zuiden.
Maar even serieus: ook als je niet van hoempapa houdt en iets gaafs wilt hebben voor in de club zou een masker als dit fantastisch zijn. Dat vonden in elk geval de duizenden mensen die mee hebben gedaan aan de campagne en zo de opbrengst naar bijna 400.000 Canadese dollars hebben laten stijgen, terwijl er eigenlijk maar 15.000 nodig was.
Nou is dat ook niet raar: de maskers zien er gaaf uit en voor slechts 35 dollar (net iets meer dan 20 euro) heb je een masker dat niet zwaar is (80 gram) maar wel gewoon op de beat meeflitst. Er waren in eerste instantie verschillende designs te krijgen zoals de Fox, Duke, Wildcat en Obamask maar de makers hebben nu al gezegd dat er nog meer variaties gaan komen als de maskers straks officieel te koop zijn.
Wanneer dat is? April, als alles goed gaat. Dat is dus net te laat voor dit jaar, maar wel precies op tijd voor het festivalseizoen. De kans gaat dus ook groot zijn dat je deze maskers gaat tegenkomen op EDM-festivals of feesten. De maskers gaan volgens de makers op een volle batterij acht uur lang mee, dus dan moet je het bijna altijd wel redden tot het einde van de avond (morgen).
De LEDS die in de maskers zitten zijn gemaakt met fosfor-inkt en worden dus niet warm maar geven toch een gave gloed af. Ze worden geactiveerd door muziek via een modulator die de geluidsgolven omzet en daar voorgeprogrammeerde patronen bij laat zien. Klinkt ingewikkeld, maar het effect is duidelijk: de maskers reageren op (harde) muziek.
De mensen van Outline Montreal (zoals het groepje heet) hebben dus tot nu toe alleen maar succes geoogst. Het moet er echter toch even bijgezegd worden: het is een Kickstarter. Dat betekent vermoedelijk dat de maskers wat later gaan komen dan verwacht, dat er wellicht iets anders aan is dan de video’s tonen en dat er zelfs een kans bestaat dat de mensen die het steunen niks krijgen.
Wil je dat risico graag lopen, dan kun je alsnog intekenen via een andere methode. Op Facebook geeft de groep al aan dat er voor de mensen die de Kickstarter gemist hebben komende week iets aangekondigd gaat worden. Komt het misschien toch nog goed voor het festivalseizoen.
[Afbeeldingen © Outline Montréal]