12.02.2018
Entertainment

Spotify data bewijst: onze muzieksmaak wordt als tiener gevormd

By: Patrick Smeets

BlogEntertainment

Dit is zo’n onderzoek in de categorie “no shit, Sherlock” maar het is wel fijn dat de data bewijst wat we eigenlijk allemaal wel weten: je muzikale smaak (en trouwens wel meer) wordt bepaald en zo goed als ‘vastgelegd’ in je tienerjaren. De New York Times is door een hele berg Spotify-data gegaan en heeft berekend dat de belangrijkste tijd om je smaak te vormen in muziek rond de 14 jaar ligt.

Voor mannen is dat precies de leeftijd waarop je favoriete song is uitgekomen, zo blijkt, terwijl het voor vrouwen een jaartje eerder ligt. Ook blijkt dat de invloeden uit hun jeugd belangrijker leken voor vrouwen dan voor mannen en dat het kritieke moment om je uiteindelijk smaak te bepalen aan het einde van de puberteit zit.

De Times onderzocht ook een aantal specifieke nummers zoals ‘Creep’ van Radiohead, die in 1993 werd uitgebracht. Als je dan kijkt hoe populair dat nummer is bij 38-jarige mannen (die inderdaad 14 waren toen Creep uitkwam) zit die vrij hoog in de lijst. Kijk je bij mannen die tien jaar later of eerder geboren zijn haalt het de top 300 niet eens.

nyt-onderzoek-spotify
nyt-onderzoek-spotify

Guilty pleasures

Nogmaals, wat de NYT onderzocht heeft klopt wel met de algemeen geaccepteerde wetenschap dat mensen hun muzikale smaak vrij vroeg in hun leven bepalen en daar zelden (er zijn altijd uitzonderingen, dont @ me) van afwijken. Het is wel opvallend hoe vroeg in de puberteit die smaakbepaling zit, hoewel die vaak wel nog bijgesteld (of beter gezegd aangevuld) wordt.

Het verklaart meteen waarom je als Death Metal-adept toch stiekem wel een aantal popnummers kunt blijven waarderen of bepaalde smartlappen niet níet kunt meezingen terwijl je eigenlijk hardcore into EDM bent. Check die guilty pleasures maar en kijk hoe oud je was toen ze uitkwamen. De top 100 van 1990 heeft in elk geval duidelijk gemaakt waarom ik altijd blij word als The Power of U Can’t Touch This op de radio komt. Waar big data niet allemaal goed voor is…

[Afbeeldingen © Polina Nefidova – Adobe Stock]

Share this post