YouTube heeft een heel aantal video’s verwijderd omdat er een ongepaste reclame inzat. Lijkt allemaal heel prima, maar het gaat deze keer niet om een terroristische video of iets dat schadelijk zou zijn voor tere kinderzieltjes en misschien wel daarom zijn de makers van de video’s die verwijderd zijn heel boos. De reden is simpel: het gaat om bekende YouTube-creators die (een deel van) hun geld verdienen met de video’s zoals Adam Saleh, JMXen die zijn nu dus een deel van hun inkomsten kwijt.
Dat lijkt echter een klassiek geval van eigen schuld, dikke bult, want het gaat niet om een reclamevideo die als pre-roll voor hun video’s heeft gelopen. De reclame, van Oekraïens bedrijf EduBirdie, spoort mensen aan om een ‘superslimme nerd’ in te huren bij EduBirdie die vervolgens hun essays of papers voor ze kan schrijven. Educatieve vervalsing dus, en daarmee illegaal. De BBC heeft onderzoek gedaan en daarover gepubliceerd, waarna YouTube natuurlijk in actie moest komen. Het resultaat is dat de video’s met deze reclames er in vlak voor het weekend allemaal verwijderd zijn van de videodienst.
Nu klagen de content creators steen en been dat hun video’s verwijderd zijn. Sommigen hebben een waarschuwing gehad om de gewraakte video’s aan te passen om ze te behouden, maar het lijkt er op dat een aantal video’s met deze reclames er in gewoon zonder boeh of bah uit de lucht zijn gehaald. Dat zou maar weer eens bewijzen dat YouTube met verschillende maten meet als het om bekende en minder bekende videomakers gaat, wat kwalijk is. Sommige mensen die gewaarschuwd zijn hebben dat wel verspreid, zoals je hierboven kunt zien, maar het was voor sommigen blijkbaar toch al te laat.
Dat is echter niet het punt. EduBirdie dacht slim te zijn door een aanbod waarvan ze wisten dat het illegaal is aan te bieden buiten de geijkte YouTube-advertentiemogelijkheden om. Door YouTubers direct te benaderen en ze zelf het EduBirdie verhaal te laten vertellen konden ze niet gevonden worden door geautomatiseerde systemen die een echte commercial er uit zouden kunnen pikken door de herhaling. Het laat ook maar weer zien dat je de gemiddelde YouTuber (alle respect voor de struggelende artiesten en echt onbetaalde hobbyisten in de groep) zo ver kunt vertrouwen als dat je ze kunt gooien.
Die mensen die de dienst aanbevolen hebben zijn allemaal betaald daarvoor en die dachten dus ook slim te zijn. Nu moeten ze op de blaren zitten en hoewel het YouTube gesierd had om ook hun paradepaardjes gewoon keihard aan te pakken en niet alleen die te waarschuwen is de respons op een illegale actie prima. Het promoten van zo’n service is fout, en dat weet je ook als je ‘ja’ zegt tegen zo’n deal en de cash die daarbij hoort. Dan moet je daarna ook niet zitten miemelen dat het zo oneerlijk is dat je video’s weg zijn. Als dat de enige consequentie is komen ze er nog te makkelijk mee weg, eigenlijk.
Los van de gratis reclame die EduBirdie heeft gekregen rondom het verhaal van de BBC heeft het YouTube-kanaal van de service ook flink geleden: er is nog maar één video te zien: eentje die helpt met het schrijven van een introductie voor een essay. Het bedrijf wilde verder niet ingaan op de controverse, maar zegt natuurlijk dat ze niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor wat social influencers op hun kanalen zeggen over de dienst. Ook zeggen ze dat het niet de bedoeling is dat hun essays worden ingeleverd, zoals ook (in de kleine lettertjes) op de site staat. Zucht.
[Afbeeldingen © beeboys – Adobe Stock]