De zoekbalk van YouTube is inmiddels één van de meestgebruikte zoekmachines ter wereld. Niet verrassend, als je kijkt naar hoe veel mensen YouTube op dagelijkse basis gebruiken, maar dat brengt ook gevaren met zich mee. Zeker als er iets groots gaande is in de wereld is de respons van veel mensen (vooral jongeren) om op YouTube te zoeken naar iemand die er iets over te zeggen heeft of het aan het livestreamen is, wat de deur wagenwijd openzet naar misinformatie.
YouTube wil haar verantwoordelijkheid nemen in dit soort situaties en heeft nu aangegeven dat ze bij rampen, aanslagen en andere belangrijke gebeurtenissen ook korte geschreven nieuwsberichten in de zoekresultaten gaan tonen als er bepaalde zoektermen gebruikt worden. In die korte berichten wordt dan gelinkt naar de volledige nieuwsberichten en wordt er ook bijvermeld als een situatie nog aan de gang is of een verhaal zich aan het ontwikkelen is. Dat is onderdeel van het Google News Initiative.
Op die manier hoopt YouTube de misinformatie die in dat soort gevallen vaak voorkomt te kunnen temperen. Onjuiste informatie uit video’s gaat vaak een eigen leven leiden en dat is nou net niet de bedoeling, want dan zorgen de trending algoritmes van de videodienst er voor dat juist die verhalen getoond blijven worden. Volgens YouTube is video een prachtig medium, maar zeker bij zich ontwikkelende situaties is het vaak niet zo snel als geschreven berichtgeving, livestreams daargelaten.
Dat is echter niet het enige dat YouTube gaat doen om het nieuws wat betrouwbaarder te maken. De ‘Top News’ en ‘Breaking News’ secties op de site die boven de reguliere zoekresultaten zullen gaan verschijnen als er gezocht wordt op een bepaald onderwerp worden ook breder uitgerold. Die staan boven de reguliere zoekresultaten en worden alleen gevuld door van tevoren uitgekozen officiële nieuwsbronnen waar YouTube mee samenwerkt. Dat zou nog een extra stimulans moeten geven om toch eerst even naar het ‘echte’ nieuws te kijken over een gebeurtenis of ontwikkeling, voordat je terecht komt in een vlammenzee van hot takes die door YouTube-kanalen worden verspreid.
YouTube gaat zelf 25 miljoen dollar investeren om het video-nieuws van verschillende officiële partijen te verbeteren en ondersteunen, dus ze nemen het in elk geval serieus. Vooralsnog wordt deze verandering alleen in de VS doorgevoerd, maar als het blijkt te werken zal de verandering ook daarbuiten worden uitgerold.
[Afbeeldingen © YouTube]