YouTube Rewind is de terugblik op het afgelopen jaar met overzichten van de best bekeken video’s en muziekvideo’s, zowel in Nederland als wereldwijd. In 2018 speelden we Fortnite, zagen we toeristen nog net ontsnappen aan luipaarden en leerden we De Luizenmoeder kennen. Ook volgden we Glennis Grace op de voet en luisterden we opvallend veel naar muziek uit Nederland.
De YouTube Rewind-video is de terugblik op het afgelopen jaar met de grootste YouTube Creators ter wereld, onder wie Marques Brownlee, Casey Neistat en Lilly Singh. Nederland werd vertegenwoordigd door Nikkie de Jager, beter bekend als NikkieTutorials.
In de video zitten bijna vijftig verwijzingen naar typische dingen uit 2018, zoals Fortnite-dansjes, K-POP, de In My Feelings dance-challenge, het WK voetbal en de Royal Wedding. De muziek-mashup die je in YouTube Rewind hoort is geproduceerd door The Hood Internet.
Het was geen verrassing dat Fortnite het goed zou doen in YouTube Rewind. Een parodie-video van Vogeljongen over de game is zelfs de best bekeken YouTube-video van 2018 in Nederland. Op de tweede plaats zien we het doodenge moment waarop Franse toeristen bijna worden gepakt door jachtluipaarden in Beekse Bergen. De derde plek is voor het liedje uit De Luizenmoeder dat de serie razend populair maakte.
In de lijst van best bekeken muziekvideo’s zien we Josylvio bovenaan met Catch Up, op de voet gevolgd door de Fitlala van Kinderen voor Kinderen en Fan van Ronnie Flex en Famke Louise. Boef staat meerdere keren in de top tien.
Wat ons opvalt is de grote populariteit van Nederlandse content. Acht van de tien best bekeken muziekvideo’s komen uit Nederland (alleen God’s Plan van Drake en One Kiss van Calvin Harris & Dua Lipa zijn buitenlands); bij de andere lijst is er slechts één video die niet uit Nederland kwam (maar die had dan wel weer Glennis Grace in de hoofdrol).
De best bekeken video wereldwijd was To Our Daughter van Kylie Jenner. De video werd uitgebracht op Super Bowl Sunday. Jenner hield haar zwangerschap tot de publicatie van deze video verborgen. In de eerste week werd To Our Daughter ruim 50 miljoen keer bekeken.
Wereldwijd was de Te Bote Remix van Casper, Nio García, Darell, Nicky Jam, Bad Bunny en Ozuna de best bekeken muziekvideo. Geeft niks als je er nog nooit van had gehoord – als we een Nederlandse top 100 zouden maken van muziekvideo’s, dan zou deze er niet in staan. Opvallend: acht van de tien best bekeken muziekvideo’s van 2018 zijn Spaanstalig.