Door toepassingen als AI, robotica, machine learning algorithms en vergaande connectiviteit maakt de automotive-industrie in een hoog tempo enorme stappen vooruit. Ook maatschappelijke veranderingen als het einde van bezit, duurzaamheid en de ontwikkeling van volledig nieuwe transportmogelijkheden voor de ‘the last mile’ (de laatste kilometer naar je werk of huis) maken dat we anders zijn gaan kijken naar het klassieke autorijden. De toon wordt gezet door de grote automerken en natuurlijk de zogenaamde intreders: de nieuwe merken met een volledig andere visie op auto’s, met Tesla als het beste voorbeeld.
Een van de voorlopers als het gaat over de toekomst van autorijden is de BMW Group, waartoe ook Rolls Royce en MINI behoren. Hier in Las Vegas tijdens de CES is alles zo’n beetje anders. De persconferentie aan het begin van de grootste technologiebeurs in de wereld heeft weinig meer te maken met een klassieke zitting van een autofabrikant. Het gaat hier om onderwerpen als ‘my favoriet space’, ‘do more with less’ en ‘intelligent personal assistants’. Het gaat hier niet meer om de cilinderinhoud of het motorvermogen maar om natuurlijke interactie met je auto, spraakcontrole en de integratie van cloud-toepassingen.
In dit geweld van technologie en innovatie is er ook een hoofdrolspeler, de BMW Vision iNEXT, welke symbool moet staan van een nieuw tijdperk van rijplezier. Deze BMW Vision iNEXT staat voor een volledig nieuwe manier van autorijden, emissievrij en volledig verbonden met het internet en alle denkbare cloud toepassingen waardoor er geen beperkingen meer zijn in wat je ook aan diensten wilt toevoegen in de auto. Dankzij de recente ontwikkelingen in autonoom rijden en toenemende connectiviteit, creëert de BMW Vision iNEXT tevens totaal nieuwe ervaringen en mogelijkheden om de rijtijd maximaal te benutten.
Al deze mogelijkheden concentreren zich meer dan ooit op menselijke wensen en emoties. Het interieur van de BMW Vision iNEXT is specifiek ontworpen voor de bestuurder en passagiers die zich kunnen ontspannen en zelf bepalen wat ze willen doen. De aanwezige BMW Intelligent Personal Assistant is een constante metgezel die leert van je gewoontes en zal trachten deze zoveel mogelijk over te nemen. De iNEXT maakt gebruik van een intuïtieve interface met behulp van een natuurlijke taalinteractie. Dit zelflerende systeem legt alles vast in een profiel. Dit profiel is tevens jouw profiel en niets meer dan een dataverzameling van al je gewoontes.
In de toekomst waarin bezit niet langer een noodzaak is kun je je profiel ook meenemen naar een andere BMW. Daarom is de BMW Vision iNEXT niet alleen een conceptcar maar ook een visie over de toekomst waarin alles anders en vooral ook slimmer zal zijn. Wie denkt dat dit allemaal nog heel lang gaat duren kan zich hierin nogal vergissen. Spraaktechnologie en de integratie van diensten (lees ook het artikel over de samenwerking tussen BMW en Alibaba) zullen in een rap tempo worden uitgerold.
De BMW Vision iNEXT heeft naast een volledig vernieuwend design de afmetingen en verhoudingen mee gekregen van een Sports Activity Vehicle (SAV) die we ook kennen van de BMW X5. Twee grote tegenoverliggende deuren, zonder een B-stijl ertussen, maken het gemakkelijk om naar in de iNext plaats te nemen. Wat verder opvalt is de ongebruikelijk scheiding tussen cockpit en de achterzijde. Het doorlopende zitgedeelte geeft de achterkant eerder een soort van lounge-karakter.
In de cockpit wordt het bestuurdersgedeelte bepaald door slechts twee zichtbare digitale display-panelen en het stuurwiel. Het platte dashboard met beige stoffen en houtaccenten en een gedessineerde houten vloer geven je een geheel ander gevoel wat niet typisch past bij een auto. De display-panelen kunnen overschakelen van rij-gerelateerde inhoud naar de modus ‘Verkenning’, die de bestuurder en passagiers suggesties biedt voor plaatsen en evenementen in de omgeving die voor hen van belang kunnen zijn. Dit alles lijkt allemaal best apart. Dat is in ieder geval wat je je erbij kunt voorstellen.
Natuurlijk staat de BMW Vision iNEXT conceptueel nog heel ver van ons vandaan. Dat wordt echter anders als we met een VR-Bril op een virtuele tour gaan maken. BMW heeft voor een extra dimensie gezorgd waardoor je in VR nog steeds moet lopen en fysiek plaats neemt in de iNEXT. Hierna volgt een testrit waarbij we zelf tot een bepaald punt (heel licht) kunnen sturen en de snelheid met de gaspedaal kunnen regelen. Doordat je met de VR Bril op je wel fysiek moet verplaatsen en achter het stuur gaat zitten krijg je heel bijzondere beleving waarbij je ook nog eens met spraak commando’s kan uitvoeren.
Ook al zit je in een testomgeving, door de fysieke elementen gecombineerd met de virtuele omgeving krijg je wel degelijk het gevoel in de toekomst te rijden. Als alles wat we zien werkelijkheid wordt zal autorijden op alle facetten veranderen en krijg je een heel andere beleving.
Afgezien van het stuurwiel en displays in het bestuurdersgedeelte, zijn er geen andere schermen of bedieningselementen te zien in de BMW Vision iNEXT. Om het lounge-achtige karakter van de zitplaatsen achterin te behouden, wordt alle technologie uit het zicht gehouden en wordt deze alleen zichtbaar en bedienbaar als dat nodig is. In de toekomst wordt het mogelijk om verschillende functies te bedienen via oppervlakken gemaakt van hout of textiel en dus ook op de achterbank.
De BMW Vision iNEXT heeft 3 ‘Shy Tech’ toepassingen, de BMW Intelligent Personal Assistant, Intelligent Materials en Intelligent Beam.
De Intelligent Personal Assistant schakelt in met “Hey BMW” zoals alle voicecontrol systemen. Deze intelligente persoonlijke assistent zorgt ervoor dat de Vision iNEXT een integraal onderdeel is van de digitale wereld van de bestuurder en naadloos is verbonden met BMW Connected, slimme apparaten en jouw thuisnetwerk, waardoor je bijv. aankopen kunt doen of de verwarming van je huis alvast wordt aangezet.
Met Intelligent Materials kunnen bedieningselementen binnenoppervlakken in de auto worden geïntegreerd. Hierdoor kun je ongeacht de ondergrond bedieningselementen laten oplichten op ieder denkbaar oppervlak. Zo de achterbank voorzien van Jacquard-doek met aan de achterkant een ingebouwde besturingsfunctionaliteit. Het afspelen van muziek kan bijvoorbeeld worden bestuurd met verschillende bewegingen die visueel worden benadrukt door LED’s die onder het materiaal oplichten.
Met Intelligent Beam-technologie is het mogelijk om informatie in geprojecteerde vorm te visualiseren, wat betekent dat displays op lange termijn misschien niet meer nodig zijn. Zo kan het dynamische leeslampje dienen als een interactieve projector. Hierdoor kan bijvoorbeeld de tekst in een hightech gedrukt boek worden aangevuld met afbeeldingen, bewegende inhoud en interactieve afbeeldingen – die allemaal kunnen worden aangestuurd door aanraking.
De BMW Vision iNEXT neemt ons mee en geeft ons een verfrissend beeld van hoe we in de toekomst kunnen genieten van autorijden. Dat autorijden blijft een beetje een dubbel want hoewel de Vision iNEXT nog steeds is uitgevoerd met een stuur, gaspedaal en een ‘klassiek dashboard’ met voorstoelen is het ook duidelijk dat dit eigenlijk niet meer nodig is. Tijdens het autorijden of beter het verplaatsen kun je je zelf volledig overgeven aan de BMW Vision iNEXT waardoor je net zo makkelijk een voetbalwedstrijd kunt bekijken, een restaurant reserveren of omgedraaid kunt praten met je medereizigers.
Technisch zal het allemaal niet lang meer duren voordat dit mogelijk wordt. De uitvoerbaarheid en het inpassen van moderne technieken en vooral nieuwe mobiliteit-vormen in de huidige maatschappij is de echte uitdaging.