De Easter Jeep Safari is een jaarlijkse off-road obstacle & trail-summut in Moab, Utah ieder jaar in april. Moab is letterlijk de pleasure dome voor bezitters van een Jeep. De vraag is, wie was eerst, Moab of Jeep want de twee horen bij elkaar. Voor alle duidelijkheid, een Jeep is pas een Jeep als er Jeep op staat en de neus 7 verticale sleuven heeft. In alle andere gevallen spreken we van een terreinauto. De Easter Jeep Safari is dus een spannend off-road avontuur bedacht door Jeep en per definitie geschikt voor berijders van een Jeep in het adembenemende landschap van Moab (Utah).
De nieuwe Jeep Gladiator is duidelijk de winnaar op de Easter Jeep Safari dit jaar, aangezien de merken Jeep en Mopar opnieuw de handen in elkaar geslagen hebben om zes nieuwe, op maat gemaakte conceptvoertuigen te ontwikkelen voor dit evenement. Voor het 53e jaar op rij zullen duizenden terreinliefhebbers afreizen naar Moab voor het jaarlijkse Jeep-evenement om er deel te nemen aan een week van technisch offroaden op enkele van de meest uitdagende en schilderachtige terreinen ter wereld.
Tot de hoogtepunten van de Jeep-conceptvoertuigen is een uitgebreid assortiment van productie- en prototypeonderdelen van Mopar Jeep Performance Parts. Mopar is de ontwikkelaar van alle Jeep Performance-onderdelen. Deze worden met het oog op de legendarische terreincapaciteiten van Jeep volgens de strengste eisen ontwikkeld.
De Jeep Wayout concept is een functioneel concept terreinvoertuig met een volledige daktent en een gepersonaliseerde brede kap. Het gepantserde exterieur van de Wayout heeft de nieuwe kleur Gator Green, die beschikbaar zal zijn op productiemodellen van de Gladiator. Een gepersonaliseerde bedrack met geïntegreerde ladder draagt een tweepersoonstent. De luifel van 270 graden, met oranje led-taakverlichting, helpt je om in het donker de tent op te stellen.
Voor extra comfort zijn er twee op maat gemaakte hulpbrandstoftanks geïntegreerd in de zijkanten van het bed. Dankzij een ARB-luchtsysteem met een op het koetswerk gemonteerde, snel te verwijderen luchttoevoerleiding heb je altijd voldoende comfort waar je ook op de wereld verblijft. Om de terreincapaciteiten nog verder te verbeteren, verhoogt een 2″-verhogingsset van Jeep Performance Parts de bodemvrijheid. De Jeep Wayout is uitgerust met 17″ stalen velgen met 37″-modderterreinbanden, goed voor een opvallend retrogevoel dat teruggrijpt naar de originele Willys pick-ups die de weg baanden voor moderne Jeep-terreinwagens.
Daarnaast helpen een draailier van 5.400 kg en een snorkel van Jeep Performance Parts ieder denkbare hindernis – zowel nat als droog – te overwinnen. De Jeep Wayout heeft een speciaal geïntegreerd dakreksysteem om bagage op het dak mee te nemen en het truckbed is voorzien van een ladensysteem van Mopar/Decked, dat bijkomende vergrendelbare opbergruimte biedt voor lange tochten. Binnenin werden versterkte vloeren en met bruin leder beklede stoelen met lasergeëtste inzetstukken van topografische kaarten toegevoegd. De Jeep Wayout wordt aangedreven door een 3,6 Pentastar V6-motor in combinatie met een achttrapsautomaat.
De Jeep M-715 Five-Quarter is een naadloze mengeling van vintage en moderne componenten. De term ‘Five-Quarter’ is een historische knipoog naar de Jeep-voertuigen uit het verleden van één-en-een-kwart ton – of ‘five quarters’. Beginnend met een M-715 uit 1968 werd dit militair voertuig op basis van de Gladiator opnieuw vormgegeven. Het design werd gewijzigd en kreeg functionele verbeteringen in het chassis, de aandrijflijn en ladingconfiguraties. Aan de buitenkant werd de oorspronkelijke metalen voorplaat vervangen door een voorkant volledig in koolstofvezel. Er werd ook een gloednieuwe op maat vervaardigde 180 cm lange aluminium laadbak geïnstalleerd, die geperforeerd en opnieuw ontworpen werd met waterstraalgesneden panelen en houten latten. Een van de andere aanpassingen is een verlaging met 9 cm van de convertibele softtop, wat het ‘monster truck’-silhouet af fabriek verder benadrukt.
Om het koetswerk te beschermen werden de originele dorpels verwijderd en vervangen door functionele rockrails die langs de volledige zijkant van het voertuig lopen. Er werden gewijzigde stalen voorbumpers van de Jeep Gladiator Rubicon geïnstalleerd, als aanvulling op het koetswerk en de achterklep in geborsteld metaal.
De off-road capaciteiten van de M-715 Five-Quarter werden verbeterd door het originele frame te versterken en de bladveren te vervangen door een capabele link/veer-ophanging. Bovendien werd de vooras 5 cm naar voren verplaatst en werden de assen vervangen. De 20″-beadlockvelgen zijn voorzien van brede 40″-banden. In het interieur werden nieuwe Jeep Wrangler-stoelen zonder hoofdsteunen geïnstalleerd voor een gestroomlijnde look met een lage achterzijde. Daarnaast vormen waterstraalgesneden aluminium onderdelen een nieuw licht en hoogwaardig dashboard en deurpanelen. Een hergebruikte vintage 8-71-supercharger dient nu als omhulling voor de hendels van de transmissie. De vloeren werden gecoat om de duurzaamheid te verbeteren. De Jeep M-715 Five-Quarter wordt aangedreven door een 6.2 ‘Helcrate’ HEMI V8-motor met drukvulling, die meer dan 700 pk levert.
De Jeep Flatbill-conceptauto werd ontworpen met het woestijnleven in gedachten. Het is een andere interpretatie van de nieuwe Gladiator, vermengd met de extreme sensaties van de motorcrosswereld, met als resultaat een onmiskenbare, luide en ruige look.
Aan de buitenkant inspireerde de motorcrosscultuur de motorkap met carbon luchthapper en de hoge wielkasten, terwijl een specifieke, verkorte voorbumper en beschermplaat de oploophoek verbeteren.
De Jeep Flatbill is 100% afgestemd op de motorcross en volledig afgestemd op het vervoer van crossmotoren.
De Jeep Gladiator Gravity-concept in bergbeklimmersthema is vanaf de lancering verkrijgbaar met een reeks Jeep Performance Parts van Mopar en leverbaar in de opvallende kleur Punk’N Metallic Orange.
In de laadbak gemonteerde Mopar-crossrails scheppen samen met de bagagemand bijkomende opbergruimte voor bergbeklimmingsuitrusting, zoals touwen, karabijnhaken, helmen en schoenen. Een Mopar/Decked laadbak-opberg-systeem biedt een bijkomende vergrendelbare opbergruimte in de vorm van twee laden, terwijl erboven in de laadbak opbergruimte vrij blijft.
De Jeep J6 is een terreinwagen met klassieke stijlelementen van de Jeeps uit eind jaren ’70 en productie- en prototypeonderdelen van Mopar. De Jeep J6 is een aangepaste Rubicon in tweedeursconfiguratie, waarbij de laadruimte werd uitgebreid met een grote laadbak van 180 cm, 30 cm langer dan die van de standaard Jeep Gladiator
De Jeep JT Scrambler-concept is een op het erfgoed geïnspireerde remix, met het nostalgische kleurenpalet en de look van de iconische CJ Scrambler in combinatie met beschikbare Jeep Performance Parts en conceptuele toetsen.
De look van de CJ8 Scrambler uit begin jaren ’80 wordt opnieuw gecreëerd met prototypische Punk’N Metallic Orange en Nacho lijnen op de zijkanten van de voorpanelen tot de laadbak, en een bijpassende afbeelding op de motorkap. Het witte exterieur wordt bekroond met een ‘freedom top’ in vintage oranje, wat het retrogevoel verder versterkt.
De Easter Jeep Safari is een negen dagen durende evenement dat bestaat uit terreintrajecten, meestal dagtochten, die vertrekken vanuit Moab, Utah. De Jeep Safari werd in 1967 door de Moab Chamber of Commerce in het leven geroepen als een eendagsevenement. Naarmate het aantal deelnemers groeide, breidde de Safari in de loop der jaren uit tot het huidige negendaagse evenement. ‘Big Saturday’ is het hoogtepunt van het evenement, op paaszaterdag.
Jeep heeft inmiddels een legendarische reputatie van ruim 75 jaar en staat garant voor authentieke SUV’s met exceptionele rij-eigenschappen, zowel in de stad, onderweg en al helemaal off-road. Een Jeep is vooral geschikt voor mensen die op zoek zijn naar een buitengewone ervaring. Het merk Jeep is een open uitnodiging om volop te genieten van het leven dankzij een volledig gamma auto’s die eigenaren het gevoel geven dat ze elke rit met vertrouwen aankunnen. Het Jeep-gamma in Nederland en Belgie omvat de Cherokee, Compass, Gladiator, Grand Cherokee, Renegade en de Jeep Wrangler.
Het is wel duidelijk dat je voor het grove geweld met een Jeep in Amerika moet zijn. Maar hoe zit dat dan bij ons in Nederland? Hier worden Jeep’s vanuit de overheid zwaar gestraft voor hun C02 uitstoot. Dat betekent dat veel van bovenstaande geweldige krachtpatsers hier bijna het label van onbetaalbaar hebben gekregen. Maar moet je wel zo’n hele speciale extra ordinaire Jeep hebben die toch past in een Nederlandse parkeerplaats. Wij zeggen Nope, niet nodig want hier rijden vooral de Jeep Compass en Jeep Renegade rond. Stoere kleinere geweldig rijdende SUV’s die hoe gek het misschien ook klinkt in het terrein nauwelijks onder doen voor hun ruigere soortgenoten.
Sowieso hebben we hier minder te maken (was het maar waar) met de schitterende omgeving van Utah. Hier hebben we normale wegen en veel steden. En juist hier voelen die Compass en de Renegade zich uitermate thuis. Auto’s die zich onderscheiden door hun stoerdere uiterlijk maar in werkelijk SUV’s zijn voor een groot publiek. En door de extra’s die een Jeep biedt in open terrein misschien zelfs wel de leukste familie auto’s zijn. En daar kom je alleen maar achter als je eens een keer gaat rijden met een echte Jeep waar Jeep op staat.