19.11.2018
Marketing

Het kerstcommercial-seizoen 2018 is geopend: Elton John trapt af

By: Onno Rompa

BlogMarketing

De maand december is in tal van opzichten cruciaal voor merken en shops om op te vallen bij de consument. Mocht je even niets leuks kunnen vinden op Netflix dan is het absoluut de moeite waard om op YouTube te zoeken naar “Christmas Ads 2018”. Je zult verbaasd zijn wat je dan gaat tegenkomen. De eerste kerstcommercials zijn namelijk alweer opgedoken!

Wat wordt de meest ontroerende, pakkende en beste kerstcommercial van 2018? In Engeland, waar uiteraard geen Sinterklaas wordt gevierd, heeft Sainsbury al traditiegetrouwe het kerstcommercial-seizoen afgetrapt. In Nederland moeten we nog even wachten, maar binnenkort zullen ook de kerstcommercials van bijvoorbeeld Jumbo of Albert Heijn komen.

Sir Elton John

Wat dacht je van de Engelse kerstcommercial van warenhuisketen John Lewis? Niemand minder dan Sir Elton John heeft op een fenomenale wijze de hoofdrol in een fantastische commercial. De kosten worden geschat op zo’n 8 miljoen euro, maar dan heb je het ook wel over mogelijk nu al de beste kerstcommercial van het jaar….De commercial is nu al goed voor miljoenen views. Er is overigens ook kritiek. Sommige critici zeggen dat het gewoon een ordinaire reclamestunt is voor het afscheidstournee van Sir Elton John. Anyway ik ben enthousiast!

We love marketing

Ooit ben ik marketing gaan studeren, gelukkig maar, want je wordt toch helemaal blij van dergelijke commercials. Wat is marketing toch een mooi vak, heerlijk! Sommige zullen het slechte ‘emo-tv’ vinden. Volgens mij spreken ze stuk voor een stuk een bepaalde emotie in ons brein aan, welke we juist in deze gezellige feestmaand vol met tradities positief op reageren. We staan er als het ware voor open. Als je als merk in staat bent om een van je kernwaardes te koppelen aan een dergelijk emotie, dan heb je een belangrijk ingrediënt te pakken voor de kerstcommercial. Denk maar eens aan de wereldberoemde Coca Cola kerstcommercials: die staan toch gewoon synoniem aan de kerstperiode.

En niet voor niets staan er ook vaak in de finale van de Ster Gouden Loeki veel kerstcommercials. In de top 10 van afgelopen jaar stond bijvoorbeeld Albert Heijn met ‘Appie Christmas’ op nummer één, en op plaats drie stond Jumbo met ‘Samen maken we het helemaal Kerst’. En ook won Albert Heijn de publieksprijs. Het is een van de belangrijkste adverteerdersprijzen van het jaar. We wachten dus vol spanning af wat we dit jaar voorgeschoteld krijgen.

Goed: we mogen zeker (nog) niet gaan vergelijken en of oordelen maar we hebben in Nederland nog een lange weg te gaan om bij Elton John in de buurt te komen. De kerstcommercial van Gamma of de kerstcommercial van de webshop Zalando (goed voor 2,5 miljoen views) komen qua impact nog niet in de buurt van de Engelse kerstcommercials, maar wie weet duikt er dit jaar iets bijzonders op. Als je er een gespot hebt, dan horen wij het graag!

Share this post