Het is december, Sinterklaas is weer terug naar Spanje en we maken ons op voor de laatste weken van dit jaar. De eerste tranentrekkende kerstcommercials zijn al weer online en op televisie voorbij gekomen. Wat wordt de kerstcommercial van 2018? Welke supermarktketen weet zijn of haar kerstboodschap zo goed mogelijk in een korte maar peperdure commercial te presenteren? Zoals we weten zetten de supermarktketens vol in op emotie. Je zou zeggen dat het ook gaat om omzet en marktaandeel vergroten maar het lijkt er inmiddels op dat het net zoals in de Verenigde Staten veel meer gaat om een level van entertainment te halen. Dit jaar lijkt het overall thema muziek en het vieren van het leven te zijn. Supermarktketen Plus is eerlijk gezegd de enige die een ander veel zwaarder thema aansnijdt namelijk de dood.
Jumbo zet in op gezelligheid, saamhorigheid en feestvreugde. Zo heeft Jumbo een kerstcommercial gemaakt met tal van bekende en onbekende Nederlands. De Jumbo familie. Zo zie je de door Jumbo gesponsorde schaatsers zoals Sven Kramer, Kjeld Nuisen en de wielrenners Dylan Groenewegen, Robert Gesink en Steven Kruijswijk figureren in de commercial. Ook is Jeroen van de Boom net als Frank Lammers van de partij. Als laatste vriend van Jumbo komt uiteraard Max Verstappen. Hij is de redder in nood en komt precies op tijd met een fles bubbels aanzetten.
Lidl gaat met Beau van Erven Dorens voor goud. Mooie en leuke insteek. Beau won natuurlijk dit jaar met het programma: Beau Five Days Inside de Gouden Televizier-Ring en werd bekroond als beste presentator van 2018.
In de kerstcommercial van Lidl gaat Beau ook voor goud en serveert zijn dispuut vrienden een kerstdiner met diverse ‘delicieux’ gerechten. Hiermee zeggen ze natuurlijk indirect dat je bij Lidl goede producten voor een relatief klein budget kunt krijgen. Het is wel erg gespeeld en ik vraag me af of men deze boodschap ook gelooft.
De Plus commercial snijdt een zwaar onderwerp aan namelijk de dood. Dit is duidelijk een zwaarder en compleet ander thema dan bijvoorbeeld de kerstcommercial van Jumbo. Plus claimt in haar boodschap, goed eten is samen eten. Samen zijn, feestelijke kerstgerechten en het doorgeven van familietradities. Daar draait het om met Kerst.
De kerstcommercial van Plus is wel de meest directe en pure emotionele commercial van dit jaar als je het mij vraagt. Het raakt je, komt echt binnen en laat je toch even nadenken over diegene die we dit jaar missen aan het kerstdiner. Ik weet alleen niet of ze in hun emo boodschap niet te ver doorslaan. Snapt de kijker de link met samen zijn en het doorgeven van familietradities in combinatie met een supermarkt? Persoonlijk denk ik dat een van de doelstellingen moet zijn dat een kerstcommercial moet blijven hangen en mensen moet aanzetten tot nadenken. Op dat punt zijn ze denk ik geslaagd. In hoeverre men dit ook associeert met Plus als supermarktketen is maar zeer de vraag.
Albert Heijn viert in zijn kerstcommercial de gehele feestmaand december. Waarom zou je dit maar 2 dagen doen? Het is de mooiste tijd van het jaar. Ze roepen in hun kerstcommercial op om de hele maand december te genieten. Hiervoor hebben ze maar liefst 500 producten geselecteerd. Dit is natuurlijk een hele slimme benadering waarmee ze de focus verbreden.
Ik ben heel benieuwd naar de finalisten van de Ster Gouden Loeki 2018. Veel van de kerstcommercials voeren namelijk deze lijst ieder jaar aan.