Volvo presenteerde afgelopen week in thuisland Zweden de volgende concrete stappen om de missie – nul dodelijke verkeersslachtoffers in een Volvo in 2020 – te realiseren. Het gaat hier heel duidelijk om het beschermen van mensen ín de auto. En het is meer dan zomaar een statement. Volvo wil hier enerzijds een maatschappelijke discussie mee opstarten en anderzijds roept het merk ook andere autofabrikanten op hen te volgen door onder andere data en kennis te delen.
De EU besloot onlangs dat in iedere nieuwe auto vanaf 2022 een groot aantal technologische veiligheidssystemen standaard ingebouwd moeten zijn. Denk hierbij aan een intelligente snelheidsassistent, een noodremsysteem, rijstrookbewaking en camera’s die het achteruitrijden veiliger moeten maken. Ook wordt het verplicht voor de autofabrikant om een datarecorder te plaatsen en de auto te voorzien van een waarschuwingssysteem dat de alertheid van de bestuurder kan opmerken. Volgens de Europese Commissie zullen al deze maatregelen direct effect hebben op het aantal ongelukken. Men schat in dat rond 2038 het aantal verkeersdoden met 25.000 is afgenomen en dat het aantal slachtoffers met ernstig letsel af zal afnemen met 140.000.
De vraag is natuurlijk of autofabrikanten het recht of zelfs misschien wel de plicht hebben om technologie te installeren waarmee het gedrag van ons als bestuurder kan worden beïnvloed? Dit is overigens niet voor het eerst. Het was immers Volvo die 60 jaar geleden de veiligheidsinnovatie van de driepuntsgordel introduceerde. Natuurlijk kwam hier destijds kritiek op maar de driepuntsgordel heeft ons als mens beschermd en naar schatting meer dan een miljoen mensenlevens gered.
Zoals gezegd wil Volvo haar data gaan delen middels project E.V.A. Hiertoe stellen ze hun digitale databank beschikbaar.
“Wij hebben data verzameld van tienduizenden echte ongelukken, op basis waarvan we onze auto’s zo veilig mogelijk hebben gemaakt voor het echte verkeer“, aldus Lotta Jakobsson, professor en senior technical specialist bij het Volvo Cars Safety Centre. “Dit betekent dat onze auto’s zijn ontwikkeld met het doel om alle mensen te beschermen, ongeacht geslacht, lengte, bouw of gewicht. Dat gaat dus verder dan ‘de gemiddelde persoon’ die de crashtestdummy representeert.”
Op basis van geanalyseerde data afkomstig van vele duizenden ongelukken bleek onder andere dat een ongeluk als een totale verrassing komt. Zo sprak ik in Zweden met een onderzoeker die honderden slachtoffers heeft gesproken. Hij gaf aan dat vrijwel iedereen hetzelfde zegt namelijk: “het was er ineens”. Het obstakel, de tegemoet rijdende auto of het kind dat overstak was er ineens en ik had geen tijd om adequaat te reageren. Het blijkt dan ook dat ons eigen gedrag vaak de oorzaak is van een noodlottig ongeluk. Het gedrag van mensen beïnvloeden is uitermate moeilijk. Volvo heeft hiervoor een aantal concrete actieve veiligheidssysteem aangekondigd. Ze stimuleren goed gedrag van de bestuurder en dragen zo bij aan de missie.
Zo willen ze de topsnelheid van nieuwe modellen met ingang van 2021 beperken tot 180 km/uur. Volvo wil hiermee een krachtig signaal afgeven over de gevaren van té hard rijden. Dit soort snelheden horen niet op de openbare weg, aldus Volvo. Zelfs op een circuit waar alles gecontroleerd lijkt is dit voor een niet-ervaren coureur al ver boven de grens, kijkend naar reactievermogen in combinatie met de remweg.
Maar Volvo wil niet alleen de maximum snelheid begrenzen. Volvo heeft ook het plan gepresenteerd dat we als automobilist in zogenaamde gevarenzones zoals bij scholen, ziekenhuizen en andere openbare plaatsen niet harder kunnen rijden dan dertig kilometer per uur.
Ook presenteerde Volvo de Care Key. Met deze Key kun je zelf een snelheidslimiet instellen. Dus wanneer je bijvoorbeeld je auto uitleent aan je kinderen kun je de topsnelheid van de auto limiteren. Vanaf 2021 is de Care Key standaard in elke Volvo.
Alcohol- en drugsgebruik vormen ook een belangrijke factor als het gaat om de verkeersveiligheid. In Amerika blijkt dat bij bijna 30 procent van alle dodelijke auto-ongelukken in 2017 een bestuurder betrokken was die onder invloed was van drank of drugs. Het veroorzaakt risicovol rijgedrag. Om dit vroegtijdig te signaleren wil Volvo de auto voorzien van camera’s en sensoren. Deze houden je als bestuurder continu in de gaten. Het gaat hier niet om het beeld maar veel meer om de bepaalde waardes van de vooraf gedefinieerde variabelen. Het doel hiervan is het analyseren van afwijkend gedrag om een eventueel ongeluk te voorkomen. Voorbeelden hiervan zijn: wanneer een bestuurder voor een langere tijd een compleet gebrek aan stuurinput vertoont of wanneer een bestuurder zijn of haar ogen heeft gesloten of voor een lange periode niet op de weg heeft gericht. Afwijkend gedrag kan ook zijn dat de bestuurder extreem aan het slingeren is en bijzonder traag reageert.
Zodra het veiligheidssysteem afwijkend gedrag signaleert geeft de auto waarschuwingssignalen. Het is dan ook echt een hulpmiddel en heeft als doel om de bestuurder aan te spreken op bepaald gedrag zodat erger kan voorkomen. Op het moment dat de bestuurder niet reageert of zijn gedrag aanpast zal de bestuurder worden gebeld. Uiteindelijk kan het veiligheidssysteem ook de snelheid van de auto verlagen en zelfs de auto tot stilstand brengen en parkeren. Zeker in het geval van een medische calamiteit zoals een beroerte of hartaanval van de bestuurder is dat een goede oplossing.
Het volledig tot stilstand brengen van een auto wanneer blijkt dat de bestuurder ernstig is afgeleid door bijvoorbeeld vermoeidheid of door alcohol- en drugsgebruik sluit volledig aan bij de missie van Volvo. Heel duidelijk is dat dit soort systemen worden ontwikkeld om een ongeluk te voorkómen. Dit in tegenstelling tot andere systemen welke voornamelijk gericht zijn op het beperken van de gevolgen van een ongeluk. De installatie van camera’s is gepland voor de volgende generatie van Volvo’s variabele SPA2-platform. De eerste modellen op dit platform komen begin 2020.
Behalve meer veiligheid zorgen bovenstaand technologische veiligheidssystemen waarschijnlijk ook voor een financieel voordeel. Volvo praat met verzekeraars in diverse landen over speciale, gunstige verzekeringsvoorwaarden voor Volvo-rijders van wie de auto is uitgerust met dergelijke voorzieningen. Volvo verwacht de eerste overeenkomsten binnenkort te kunnen bekendmaken.