Een op de drie Nederlandse ouders gelooft dat telefoons en tablets voor hun kinderen belangrijker zijn dan andere bezittingen of activiteiten. Daarnaast geven ouders ook aan dat hun kinderen hen al op 8-jarige leeftijd voorbij zijn gestreefd in hun kennis van technologie. Dit blijkt uit een onderzoek gehouden door Yellow Communications in samenwerking met Hotwire.
Het onderzoek maakt deel uit van een doorlopend project dat zich richt op Generatie Alpha: de nieuwe generatie die bestaat uit kinderen geboren na 2010. Het project richt zich met name op het technologiegebruik van deze generatie, hoe deze ontwikkelingen de kinderen beïnvloeden en hoe merken met hun communicatiestrategie en -aanpak daarop in kunnen spelen.
Vorig jaar is er al een onderzoek gehouden waarin neurowetenschappers en maatschappelijke- en opvoedexperts lieten zien hoe technologie de nieuwe generatie vormgeeft en wat kinderen op hun beurt van hun omgeving verwachten. Deze keer is er gekeken naar de ouders van Generatie Alpha.
Hoe voelen zij zich over de relatie die hun kinderen met technologie hebben? En hoe groot is de rol die tech speelt in hun gezinsleven?
Zoals eerder aangegeven laat het onderzoek onder meer zien hoe belangrijk telefoons en tablets voor kinderen zijn. Volgens 31% van de ouders zijn deze apparaten voor kinderen het meest onmisbaar, gevolgd door een dagje uit met familie/vrienden (22%), speelgoed (16%), vakanties (11%) en huisdieren (8%).
Hoewel de ouders niet per se positief zijn over het technologiegebruik van hun kinderen, zien ze wel in dat het gebruik ervan onmisbaar is voor de toekomstige carrière van hun kinderen – 79% van de ouders denkt dat kennis van tech deze kansen positief beïnvloedt. Ook op andere vlakken zien ouders de voordelen van technologie:
Wel baart het tech-gebruik ook zorgen: zo vreest 70% van de ouders dat hun kind te veel tijd achter een scherm doorbrengt en maakt 52% zich zorgen over een gebrek aan lichaamsbeweging.
“Iedere ouder met jonge kinderen heeft zich weleens verbaasd over hun digitale vaardigheden: of je nu je kleuter je Whatsapps weg ziet swipen tijdens het kijken naar een filmpje op een tablet, of ze een eigen profiel op Netflix aan ziet maken. Maar zo bijzonder is dat eigenlijk niet: Generatie Alpha heeft een geweldig potentieel en we staan nog maar aan het begin,” aldus Majoy Koetsier-Juriaans, consumer lead bij Yellow Communications.