Het tempo van het leven blijft maar toenemen. Dat betekent ook dat het verkeer steeds drukker wordt en we als chauffeurs steeds vaker in ons hoofd met andere dingen bezig zijn. Niet ideaal, maar wel de realiteit. Dan is het wel zo handig als je auto met je meedenkt en een beetje op je let. Autofabrikant Opel is steeds meer bezorgd om onze veiligheid en daarom worden er ook steeds meer technologische hulpmiddelen standaard geleverd in hun auto’s.
Een hele belangrijke daarin is de Opel Eye. Dat is een camera die aan de voorkant van de auto zit en met behulp van een berg sensoren allerlei belangrijke gegevens naar je auto kan sturen. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om dingen als beeldherkenning te doen, dat kan helpen om je – letterlijk – op het juiste pad te houden en te zorgen dat je niet na een lange rit ook nog een ‘cadeau’ van het CJIB op de mat hebt liggen.
De Opel Eye doet een aantal dingen voor je als chauffeur. Een daarvan is het herkennen van verkeersborden. Die worden daarna automatisch in je LED-display voor je getoond, dus zelfs als jij even op een ander voertuig aan het letten bent of inhaalt kun je toch altijd zien wat er op dat bord stond. Met de steeds wisselende maximum snelheden alleen al heel handig om te hebben. Daarnaast is het ook heel fijn om altijd een visuele indicator te hebben van hoe hard je eigenlijk mag rijden.
De Eye powert ook het Lane Keep Assist-systeem. Dat laat je in beeld en geluid weten als je buiten je baan aan het neigen bent en als je zelf niet reageert wordt er zelfs een zachte manoeuvre gemaakt om je weer terug te krijgen. Hetzelfde principe geldt voor het Forward Collision Alert, dat je niet alleen waarschuwt als je te dichtbij je voorganger komt, maar ook automatisch remt als een botsing dreigt. Dat niet alleen fijn op de snelweg, maar ook in de stad. Voetgangers worden ook herkend en ook daar wordt er eerst gewaarschuwd en daarna automatisch geremd als je iemand die op straat loopt onverhoopt niet gezien zou hebben.
Indrukwekkend allemaal, maar wat voor soort camera is die Opel Eye eigenlijk? Is het er maar één? Wat heb je nodig om uit al dat beeld continu informatie te halen en hoe krijg je dat zo snel gedaan dat de auto er zelf op kan reageren? Is dat niet superduur om in te bouwen? Allemaal vragen die ik stelde aan Danijel Pusic, een expert die bij Opel betrokken is bij het systeem. In eerste instantie wilde ik graag weten waar het systeem haar informatie vandaan haalt. Dat blijkt allemaal al ingebakken te zijn bij de ontwikkeling, want anders kan het systeem niet snel genoeg reageren.
“Er wordt door de Opel Eye dertig keer per seconde gekeken naar wat er allemaal te zien is. De beeldherkenning is zo snel dat er dan direct gekeken kan worden naar bijvoorbeeld verkeersborden zodat je die meteen in je display kunt zien”, zo zegt Pusic. Diezelfde snelheid maakt het ook mogelijk om te kunnen reageren op voetgangers, te kijken of je nog in je rijbaan zit en zelfs of het voertuig dat voor je rijdt aan het vertragen is. Dat maakt allerlei functies zoals de Adaptive Cruise Control mogelijk.
Maar als alle informatie ingebakken is, hoe voeg je dan nieuwe informatie toe? “We hebben het wel zo gedaan dat je maximaal vooruit kunt met wat je hebt. Dingen als auto’s en voetgangers zijn voor het algoritme heel duidelijk, maar bijvoorbeeld verkeersborden veranderen natuurlijk wel. We hebben de data voor heel Europa ingebakken, maar daarbuiten zou je misschien wel even moeten langskomen voor een update.”
De Opel Eye is dus heel integraal voor het functioneren van alle systemen. Wat nou als er iets voor de camera zit? Ben je dan de sigaar? “Nee hoor, want het systeem bestaat uit een heel aantal sensoren en hoewel de frontcamera heel belangrijk is kan de auto best nog heel wat als die is afgedekt”, zo zegt Pusic. Hij voegt daaraan toe dat de systemen ook automatisch afschakelen als de camera(‘s) op een of andere manier niet zouden kunnen zien wat ze moeten zien. Ik merkte dat tijdens de rit naar Opel’s hoofdkantoor in Rüsselsheim ook, want toen een aantal van de camera’s view waren geworden was het niet meer mogelijk om verkeersborden te lezen of om de Advanced Cruise Control aan te zetten.
“Veiligheid gaat boven alles” zegt Pusic daarover. Je wilt te allen tijde vermijden dat je achter het stuur op iets rekent dat er dan niet is. Als er dus ook maar enig risico is dat het niet gaat werken gaat de functie niet aan. Als het tijdens het gebruiken er van gebeurt krijg je natuurlijk ook meteen een waarschuwing. Het systeem houdt letterlijk alles voor je in de gaten en maakt zeker het rijden op de snelweg zo dicht bij de automatische piloot als je kunt gaan zonder je als chauffeur het plezier van het rijden helemaal af te pakken.
[Afbeeldingen © Opel]