Awareness blijft een van de belangrijkste middelen tegen cybercriminelen. Zolang je nepmails, scams en malafide websites weet herkennen, zal je niet zomaar het slachtoffer worden van hackers.
Omdat cybercriminelen steeds gewiekster te werk gaan is het soms ook lastig te herkennen. Zelfs voor een CEO of financieel directeur van een groot bedrijf als Pathé is het niet altijd duidelijk.
En dus kunnen we niet snel genoeg beginnen om iedereen bewust te maken van het feit dat ze er nou eenmaal zijn, die cybercriminelen. En zolang het lucratief blijft, de Pathé top maakte even 19 miljoen euro over, zal cybercriminaliteit niet snel verdwijnen.
En dus moeten we misschien nog eerder beginnen om mensen hiervan bewust te maken. Het Amsterdamse gamebedrijf Flavour heeft een game ontwikkeld die kinderen en tieners op een speelse manier laat kennismaken met de gevaren van internet. Want ook op jonge leeftijd krijg je hier al mee te maken.
Kinderen slapen met hun digitale ramen en deuren wagenwijd open. Ze delen persoonlijke gegevens, downloaden data, zijn goed van vertrouwen en zijn zich niet bewust van de risico’s die dit met zich meebrengt. Ook vertellen ze nauwelijks aan hun ouders wat ze online doen en meemaken. HackShield gaat hier verandering in brengen.
Want via HackShield worden kinderen zich bewust van risicovol gedrag en leren ze de juiste balans te vinden tussen digitale veiligheid en digitale vrijheid.
Tegelijk met HackShield wordt What The Hack! van schrijfster Maria Genova gepresenteerd, een spannend ebook over de meest voorkomende online gevaren en de gevolgen. In de game en het boek spelen dezelfde karakters de hoofdrol. Een verlegen jongen gaat de strijd aan met een kwaadaardige hacker. Spelers van de game helpen hackers te stoppen en leren via verschillende levels welke risico’s ze online lopen en hoe ze zich hier tegen kunnen wapenen. Want dat is hard nodig.
Ook schrijfster Maria Genova zag de noodzaak en schreef daarom What The Hack!. “Wat er in het boek gebeurt, is gebaseerd op de werkelijkheid,” vertelt Genova, die eerder de bestseller Komt een vrouw bij de h@cker schreef en sindsdien één van de meest gevraagde sprekers is op het gebied van privacy en cybercrime. “Vorig jaar waren er ongeveer drie miljoen Nederlandse slachtoffers van cybercrime, onder wie ook veel jongeren. Ze zijn veel online, maar zien de gevaren niet.”