Ruim één op de tien huishoudens van Nederlandse twintigers beschikt niet meer over een traditioneel tv-abonnement. Dat is hoger als in het gemiddelde Nederlandse huishouden. Sinds ongeveer een kwartaal of 3 is er volgens Telecompaper een versnelling te zien in het aantal huishoudens dat geen tv-abonnement (meer) heeft. Tevens verwacht zo’n 7 procent van de Nederlandse huishoudens ergens in de komende 2 jaar het huidige tv-abonnement op te zeggen.
Het overgrote deel behoudt nog gewoon het abonnement van zijn huidige tv-aanbieder. De belangrijkste reden hierbij is dat ze toch live naar de tv willen kijken.
Ondanks de opkomst van on demand diensten als Netflix en Videoland, de populariteit van videoplatformen zoals YouTube en het gebruik van de functies van interactieve tv blijft live tv kijken nog altijd de meest populaire vorm van videoconsumptie voor de gemiddelde Nederlander.
Hierbij moet opgemerkt worden dat live tv via een OTT (over-the-top, ofwel via internet)-abonnement kijken slechts beperkt mogelijk is. Dat is dus iets waar er voor de verschillende on demand diensten nog veel winst te halen valt.
On demand-diensten Netflix en Videoland blijven groeien in Nederland. Sinds de introductie in september 2013 is Netflix nog altijd ieder kwartaal gegroeid, al vlakt de groeicurve wel wat af. Videoland zit nog vol in een sterke groeifase en laat na een wat vlakke start inmiddels ook al acht kwartalen op rij een groei zien.
Amazon Prime Video, dat sinds 2016 actief is in Nederland, speelt vooralsnog geen grote rol in het Nederlandse on demand-landschap. Hetzelfde geldt voor de meer niche-spelers zoals Cinetree, Eurosport Player, Lebara Play, Lyca TV en MUBI.
Driekwart van Nederlandse huishoudens geeft aan interactieve (iTV)-opties te hebben via hun tv-aanbieder. Zo kijkt ruim een derde van de huishoudens wel eens een programma via de Programma Gemist-optie van hun interactieve tv-abonnement van bijvoorbeeld KPN of Ziggo. Op korte afstand volgen qua gebruik het pauzeren van live tv en het opnemen van tv programma’s.