Apex Legends, een game ontwikkeld door Electronics Arts als een concurrent van het razend populaire Fortnite, heeft sinds de lancering binnen een dag of 3 zo’n 10 miljoen nieuwe spelers weten te strikken.
Met Apex Legends hoopt EA het succes van Fortnite te kunnen evenaren. Het is een soort hybride van The Hunger Games en Minecraft waarin 100 mensen op een eiland worden gedropt om elkaar te bestrijden om te overleven.
Het aantal gamers die Apex Legends spelen heeft dus al snel de grens van 10 miljoen overschreden en er waren zo’n 1 miljoen gamers ingelogd op hetzelfde moment. Op Twitch is het de afgelopen dagen dan ook een van de best bekeken games.
EA is al de eigenaar van een aantal iconische gaming franchises zoals FIFA, Battlefield en Need for Speed. Maar de snelle opkomst van de free-to-play online games (zoals Fortnite en PUBG) dwingen het bedrijf en ook branchegenoten Activision-Blizzard en Take-Two om actie te ondernemen.
Fortnite en PUBG, beide gesteund door de Chinese internet gigant Tencent, krijgen de credits voor het helpen van gaming beschikbaar te maken voor een publiek.
Volgens EA was de keuze om geen battle royale versie van Battlefield V uit te brengen een van de redenen waarom het 1 miljoen minder exemplaren van de game heeft verkocht in Q4 2018. Maar dat was natuurlijk omdat Apex Legends er al aan zat te komen.
Ook bij Wall Street is men optimistisch over de mogelijkheden van Apex Legends maar geeft men ook aan dat het nog te vroeg is om te bestempelen als de volgende Fortnite.
“It’s an impressive number and a great start to a new cornerstone property for EA — something the company needs following a string of missteps with its non-sports franchises,” zo laat Oppenheimer & Co analyst Andrew Uerkwitz weten tegenover Reuters.
Update: eSports-organisaties stappen nu al in de scène van Apex Legends waar ze op zoek zijn naar zowel spelers als makers van content, ondanks dat het spel nog maar amper een week uit is.