De gratis versie van Spotify lijkt steeds beter te worden. Er zijn al gratis non-shuffle playlists toegevoegd voor mensen die niet betalen en nu wordt er in Australië ook al getest met de mogelijkheid om reclames over te slaan als gratis gebruiker. Daar zit geen beperking aan, zo zegt Spotify tegen AdAge.
Volgens Danielle Lee, global head of partner solutions van Spotify, gaat dit er voor zorgen dat gebruikers alle voor hen niet interessante advertenties gaan skippen en zo heel duidelijk maken welke advertenties wél in hun interessegebied liggen. “Zo kunnen we een meer gepersonaliseerde ervaring bieden voor de gebruikers en een meer geëngageerd publiek voor onze adverteerders”, zo zegt ze.
De nieuwe feature heet bij Spotify Active Media en dat betekent dat adverteerders niet hoeven te betalen voor advertenties die niet afgeluisterd zijn. Dat is gewaagd, want als iedereen gewoon alle advertenties doorklikt kan het Spotify een hoop geld gaan kosten. Aan de andere kant doet het bedrijf dit omdat ze er op gokken dat ze genoeg oortjes kunnen vinden die advertenties wel zullen bereiken.
Spotify is in het afgelopen kwartaal 180 miljoen maandelijks actieve luisteraars gehad, zo’n 30 procent meer dan vorig jaar. Daarvan zijn er meer dan 100 miljoen gratis luisteraars die dus advertenties te horen krijgen. Grote kans dat het wel gaat werken dus. En zelfs als het niet meteen een succes is: Spotify moest iets anders bedenken, want hun vorige advertentieplatform AdsWizz is overgenomen door concurrent (in de VS) Pandora.
[Afbeeldingen © Eugenio Marongiu – Fotolia]