Jaguar Land Rover heeft een interessante twist gegeven aan de experimenten met zelfrijdende auto’s. Ze hebben een aantal zelfrijdende voertuigen voorzien van virtuele ogen of ‘eye pods’ zoals ze ze zelf noemen. Die zien er echt uit als grote cartoon-ogen die op de voertuigen geplakt zijn, maar ze zijn verre van statisch. De ogen zijn namelijk ook camera’s en ‘kijken’ naar andere weggebruikers zodat die weten dat het voertuig ze gezien heeft.
De reden kun je wel raden: mensen weten het allemaal zo net nog niet met die zelfrijdende auto’s. Sensoren zijn prima, en we weten wel dat die dingen werken, maar je weet het nooit zeker. Uit onderzoek blijkt dat 63 procent van de weggebruikers zich toch niet helemaal safe voelt met zelfrijdende voertuigen. Er zijn meer partijen die daar een oplossing voor proberen te vinden, maar het idee dat Jaguar Land Rover test is wel heel interessant.
In samenwerking met een pak cognitieve psychologen heeft Jaguar Land Rover het idee van de eye pods in de praktijk gebracht op een speciaal aangelegd straatdeel in Coventry. De pods zoeken de voetgangers die staan te wachten om over te steken op met hun ‘ogen’ en maken zo duidelijk dat ze hen gezien hebben. Tegelijkertijd wordt het vertrouwensniveau van de personen vóór- en nadat de pod ‘oogcontact’ maakt geanalyseerd. Zo wordt gekeken of dat oogcontact voldoende is om voetgangers te laten stoppen voor ze de straat op lopen.
Veiligheid blijft topprioriteit bij zelfrijdende auto’s en Jaguar Land Rover neemt dat heel serieus. Door dit onderzoek hopen ze een beter inzicht te krijgen in het vertrouwensniveau van weggebruikers naast zelfrijdende voertuigen en het geeft hen ook waardevolle inzichten. Hoe veel informatie moet een zelfrijdende auto in de toekomst delen met voetgangers en andere weggebruikers om hen zich veilig te laten voelen? Als deze opstelling die centrale vraag – in elk geval deels – kan beantwoorden zijn ze in elk geval op de goede weg.
[Afbeeldingen © Jaguar Land Rover]