ProRail heeft aangekondigd dat ze bezig zijn met zelfrijdende goederentreinen. Het plan is om eind dit jaar al op de Betuwelijn proeven te gaan doen met dat soort treinen. Er wordt alleen nog gewacht op de toestemming van de Inspectie Leefomgeving en Transport maar topman Pier Eringa zegt tegen de Telegraaf dat ze die vergunningen binnen enkele weken verwachten.
Het is heel logisch om dit soort testen met zelfrijdende treinen te starten met goederentreinen, maar de vraag rijst vanzelf hoe lang het dan nog duurt voordat je als persoon door een trein zonder machinist wordt vervoerd. Dat is dichterbij dan je misschien denkt: volgend jaar al gaat er getest worden met zelfrijdende personentreinen, in eerste instantie op het traject Groningen-Leeuwarden.
Arriva heeft al aangegeven dat ze zeker interesse hebben in de technologie maar ook Franse treinbouwer Alstom doet mee aan het project, net als TNO die in een onderzoekscapaciteit bijdragen. ProRail verwacht dat ze tegen 2023 in de reguliere dienstregeling zullen gaan rijden, er van uit gaande dat alles goed gaat.
Eringa zegt dat treinen zonder mensen achter de knoppen sneller, veiliger en dichter op elkaar kunnen rijden. Dat zou betekenen dat de capaciteit op drukke sporen met 50 procent zou kunnen toenemen, wat zou betekenen dat er een hoop extra reizigers vervoerd zouden kunnen worden.
De timing van de aankondiging is natuurlijk wel onfortuinlijk, nu er vandaag een aantal kinderen zijn overleden nadat de bakfiets waar ze in zaten in botsing is gekomen met een trein. Wat er precies gebeurde bij dat tragische ongeluk is nog niet duidelijk, maar in het algemeen geldt dat veel ongelukken met de trein gebeuren omdat omdat mensen op het spoor zijn terwijl dat niet mag.
Je zou kunnen zeggen dat een zelfrijdende trein ook in dat opzicht een verbetering kan zijn. Het systeem dat de trein runt kan veel sneller reageren dan een machinist, houdt geen trauma over aan een botsing die oprecht niet te vermijden was en kan direct doorseinen aan de dienstregeling dat er iets mis is gegaan. Als het aantal treinen wordt verhoogd moet er wel het een en ander gaan veranderen. Een kleine vertraging heeft dan namelijk veel sneller een rimpel-effect op andere treinen en daarnaast moeten dan treinovergangen ook aangepast worden, omdat er steeds vaker een trein voorbijraast. Hoe dan ook, de testen gaan binnenkort van start en misschien is er over vijf jaar geen machinist meer nodig om ons te vervoeren via het spoor.
[Afbeeldingen © Fabrizio Verrecchia – Pexels]