04.10.2018
Entertainment

Netflix slurpt inmiddels 15 procent van alle internetverkeer op

By: Patrick Smeets

BlogEntertainment

Man, wat kijken we allemaal graag online video. Volgens het Global Internet Phenomena Report van Sandvine is het inmiddels zo ver dat bijna 60 procent van alle data die door consumenten wereldwijd binnen wordt gehaald bedoeld is om video te kijken. Als je denkt dat de grootste aanbieder van al die video YouTube is dan zitten we in hetzelfde schuitje, maar het klopt niet: Netflix is met 15 procent van alle downstream data het grootste.

Wereldwijd wordt dat gevolgd door ‘http media streams’, wat niet zozeer een dienst is als de methode waarmee de video wordt bekeken. Dat is een vergaarbak waar alle andere videodiensten in gegooid worden, dus eigenlijk telt dat niet. In diezelfde categorie zit ‘Raw MPEG-TS’, want dat wordt door providers gebruikt om tv-kanalen en andere content naar hun gebruikers te sturen.

worldwide-video-use
worldwide-video-use

In Europa wint YouTube

Dan is YouTube dus de echte tweede met 11,5 procent van de globale data. Sowieso is YouTube de dominante applicatie als het om mobiel streamen gaat en daarnaast wordt er natuurlijk ook heel veel YouTube-materiaal als embedded video gebruikt in andere websites. Als je puur naar aantallen video’s gaat kijken wint YouTube het, maar Netflix-video wordt vaker in hogere resolutie bekeken en verbruikt daarmee meer data.

In Europa wordt er ook meer data verstookt met het kijken naar YouTube. Opvallend is dat Amazon Prime ook langzaam maar zeker op begint te komen. In Nederland zal het aandeel zeker nog klein zijn, maar internationaal (ook binnen Europa) wordt de dienst steeds beter bekeken.

bandwidth-use
bandwidth-use

Gimme that data baby

Als je dan naar de rest van de bandbreedte kijkt die gebruikt wordt vallen ook een aantal dingen op: gaming is huge qua bandbreedte, want hoewel de globale top tien alleen maar de downloads van Playstation Network meldt, is gaming over alle platformen goed voor rond de acht procent van alle data. Ter vergelijking: alle social media bij elkaar komen net over de vijf procent.

Je ziet hoe groot het verschil is met bijvoorbeeld audiodiensten als Spotify, Apple Music en de rest. Die halen bij elkaar net één procent van de downloads, om maar aan te geven in hoeverre video het web aan het overnemen is. Het rapport is interessant, maar vertelt helaas maar een klein gedeelte van het verhaal. Het aantal verstuurde bits die een dienst opsoupeert zegt niet per se iets over het gebruik of de populariteit ervan, maar het is wel leuk om het verbruik in perspectief te zetten en laten we eerlijk zijn – in het geval van Netflix klopt het ook wel een beetje.

[Afbeeldingen © Sandvine / Netflix]

Share this post