01.11.2018
Social Media

Facebook bevestigt dat er advertenties in WhatsApp gaan komen

By: Patrick Smeets

BlogSocial Media

Facebook heeft in een interview met NDTV bevestigt wat we eigenlijk al wisten: er komen zeer zeker advertenties in WhatsApp. De geruchten gingen al een tijdje rond en de uitspraken van de recent bij Facebook vertrokken WhatsApp-oprichter Jan Koum deden ook al zoiets vermoeden. Die laatste is specifiek weggegaan omdat hij het niet eens was met het plaatsen van advertenties in WhatsApp en zelfs bij de verkoop beloofde dat dit nooit ging gebeuren. Natuurlijk heeft Facebook toen “nee, dat zijn we ook écht niet van plan!” gezegd, maar een paar schandalen en mindere opbrengst van Facebook later blijkt die belofte ook niet veel waard.

Het is nog steeds niet duidelijk wanneer de advertenties gaan komen, maar wel is al duidelijk waar je ze gaat zien: bij Status. Nou is dat zeker in Nederland niet het meest gebruikte onderdeel van WhatsApp, aangezien de meeste mensen de app voornamelijk als manier gebruiken om elkaar berichten te sturen. Dus zelfs als de advertenties vrij rap ingevoerd gaan worden zullen de meeste mensen er helemaal niks van gaan merken, domweg omdat ze nooit op de Statuspagina terechtkomen. Hopelijk gaat Facebook geen flauwekul uithalen zodat je elke keer als je WhatsApp opstart op het Status-tabje uitkomt. De ‘stories’ van WhatsApp zijn sowieso een beetje overbodig dus hoe meer we het kunnen vermijden, hoe beter.

Alternatieven genoeg

Op zich is het feit dat er een verdienmodel voor Whatsapp moet komen niet heel raar. De app wordt door meer dan anderhalf miljard mensen gebruikt, zonder enige vorm van advertentie of betaling. Dat is vermoedelijk ook de reden dat het zo groot geworden is, want behalve een korte periode waar je een euro moest lappen om WhatsApp te krijgen is de dienst gewoon voor iedereen gratis en heel functioneel geweest met dingen als encryptie op de berichten, mogelijkheden om video door te sturen en andere handigheden.

Inmiddels zijn er echter ook heel veel alternatieven en degene die het meeste langskomt is toch de op veiligheid en privacy gebouwde app Signal. Welke je ook kiest, misschien is het toch langzaam tijd om te gaan switchen van favoriete app-app. Of die dan ook niet bezwijkt onder al die nieuwe gebruikers valt nog te bezien, maar Facebook is duidelijk niet te vertrouwen als het om je data gaat en de beloftes over wat apps wel of niet doen of gaan doen zijn ook al te vaak gesneuveld.

[Afbeeldingen © Adobe Stock]

Share this post