Het was al duidelijk dat Apple niet van plan was de iPhone X nog te gaan produceren nadat de nieuwe line-up dit jaar gelanceerd was. Logisch, want je gaat je nieuwe smartphones niet laten kannibaliseren door een ouder model. Volgens de Wall Street Journal gaat Apple echter toch weer nieuwe exemplaren op de markt brengen. Waarom?
Simpel: Apple heeft een heel aantal OLED-schermen besteld bij Samsung en dat is nou precies één van de paar toeleveranciers die ze niet het mes op de keel kunnen zetten qua onderhandelingen. Gekocht is gekocht dus, in tegenstelling tot hoe dat bij de rest van de kleinere partijen gaat. En nu dat wel duidelijk aan het worden is dat de vraag naar de nieuwe iPhones een beetje tegenvalt worden de toch al gekochte OLED-schermen dan maar gebruikt voor een nieuw setje iPhone X’en.
Niet alleen is de iPhone X goedkoper te maken (inmiddels), maar er is dus ook nog wel vraag naar, vermoedelijk vanwege de goedkopere prijs voor consumenten. Het zou in die zin de plek kunnen innemen van de iPhone 8, die op dit moment ook heel goed verkoopt omdat het een prima toestel is dat zo goed als alles doet wat de meeste mensen willen.
Het heeft er alle schijn van dat Apple langzaam van hun troon geschoven wordt in plaats van gestoten. Door de steeds toenemende concurrentie van minstens zo goede Android-smartphones die er ook nog eens heel fancy uit zien is de premium die Apple op al haar producten zet steeds meer een struikelblok aan het worden. Ook de arrogantie die het bedrijf toont als het gaat om het repareren, toegeven van designproblemen, dongles en andere issues die rond Apple-producten spelen begint steeds irritanter te worden. Het Wall Street Journal-artikel heeft als insteek Japan, maar de problemen beginnen zich wereldwijd op te stapelen.
Het was ook bijna onvermijdelijk, gevangen als Apple is in een cyclus van steeds meer winst moeten maken om de aandeelhouders tevreden te stellen, terwijl het met wat minder nog steeds wild succesvol had kunnen zijn – en blijven – op de lange termijn. Geen enkel merk is bestand tegen steeds verder oplopende prijzen en steeds minder innovatieve producten en die pijn begint met in Cupertino nu danig te voelen.
[Afbeeldingen © Apple]