20.08.2018
Marketing

​11 tools die online marketing makkelijker maken

By: Fabian Hoogland

BlogMarketing

Soms zit geluk in de kleine dingen, bijvoorbeeld wanneer we het hebben over tooling. Als online marketeer weet je wat ik bedoel, dat gevoel wanneer iets zoveel makkelijker gaat dan in het verleden. Om dat stukje geluk nog eens extra te stimuleren help ik je in dit artikel een handje. Hieronder vind je dan ook een lijst met tools die eigenlijk elke online marketeer kan inzetten om je leven net een stukje makkelijker te maken.

#1 Google Tag Manager

Eenvoudig tags toevoegen aan een website, daar komt het eigenlijk op neer bij Google Tag Manager. Zo kun je bijvoorbeeld het Google Analytics script, de Facebook Pixel en ga zo maar door laten lopen via Tag Manager. Voordeel is dus dat je alle tags eenvoudig kunt beheren op één platform en zonder scripts te implementeren in de broncode (enkel het Tag Manager script). Dit ook nog eens zonder (of met weinig) hulp van de IT afdeling. Al is de doelstelling om Google Tag Manager te installeren om vooral langs IT heen te werken, niet helemaal de juiste. Het geeft je in ieder geval wel veel meer vrijheid om zaken door te meten. Maar gebruik IT ook vooral om dat extra stapje te kunnen zetten door bijvoorbeeld te gaan werken met data layers. Nu we het toch hebben over meetbaarheid, handige tools om te checken of een bepaalde tag wel werkt op jouw website zijn Google Tag Assistant, Facebook Pixel Helper en/of Ghostery.

#2 Majestic

Het analyseren van het linkprofiel van een bepaalde website, daar is Majestic uitermate geschikt voor. Zo kun je een analyse maken wat betreft het aantal verwijzende domeinen en backlinks naar jouw website. Met name de kwaliteit hiervan is natuurlijk belangrijk voor het op- en/of uitbouwen van de online autoriteit. Majestic heeft tevens de functie te vergelijken, zodat je kunt benchmarken hoe jij ervoor staat t.o.v. de belangrijkste (online) concurrenten. Het wordt nog mooier, met Majestic analyseer je namelijk niet alleen de benchmark, maar analyseer je ook inhoudelijk de concurrentie. Wellicht zie je bijvoorbeeld wel verwijzingen die een concurrent heeft en jij ook kunt krijgen. Andere tools die je zou kunnen gebruiken zijn overigens Moz Link Explorer en Ahrefs.

Bijlage-1
Bijlage-1

#3 Screaming Frog

We blijven even hangen op het gebied van SEO, ditmaal bij het onderwerp crawlen. Oftewel het verkennen en in kaart brengen van een website om te kijken waar zaken bijvoorbeeld niet helemaal goed lopen. Dat is eigenlijk wat Screaming Frog doet, deze software simuleert de manier waarop een zoekmachine door jouw website heenloopt. Perfect om bijvoorbeeld niet-werkende links (denk aan 404 foutpagina’s), foutieve redirects, duplicate content en meer mee op te sporen.

Bijlage-2
Bijlage-2

#4 Google Search Console

Hèt communicatiemiddel tussen jouw website en Google. Uit Google Search Console haal je allerlei waardevolle informatie. Denk hierbij aan berichten die je ontvangt wanneer er iets fout gaat, maar ook op welke zoektermen je zichtbaar bent en op welke positie je hierbij staat. Voor veel marketeers ontzettend waardevol dus. Tot slot is ook in Google Search Console informatie op te halen over 404 fouten en kun je Google een handje helpen door een sitemap te uploaden.

#5 WebPagetest

Websitesnelheid is, zoals je ongetwijfeld weet, een bijzonder belangrijk onderwerp in de zoekmachinewereld. Met WebPagetest kun je (gratis) een waardevolle analyse van de prestaties van jouw website op dit gebied. Zo haal je onder meer informatie op over de serversnelheid, afbeeldinggrootte en caching. Handig om te analyseren waar winst te behalen valt. Overigens heeft ook Google hier een mooie tool (PageSpeed Insights) voor. Tot slot, voor het analyseren van afbeeldingen op snelheid is tevens deze tool aan te raden.

Bijlage-3
Bijlage-3

#6 Google Trends

Nog zo’n tool die onmisbaar is voor een online marketeer. Google Trends stelt je namelijk instaat om, de naam zegt het al, trends de ontdekken in online zoekgedrag. Daarnaast is het ook mogelijk bepaalde trends te vergelijken en regio’s te analyseren. Handig om deze data mee te nemen in bijvoorbeeld jouw campagneplanning voor het najaar.

Bijlage-4
Bijlage-4

#7 Google Keyword Planner

Waar zoekt mijn doelgroep op en hoe vaak doen ze dit gemiddeld? Dat zijn vragen die je uitstekend kunt beantwoorden met de Keyword Planner van Google. Inzicht verkrijgen in het volume op zoekopdrachten in Google. De basis voor de inzet van kanalen als SEO en SEA. De Keyword Planner geeft je daarnaast ook ideeën voor andere zoekopdrachten die relevant kunnen zijn. Ook hier is het mogelijk een analyse te maken op basis van regio, apparaten en überhaupt op mobiele trends. Een andere handige tool die je hierbij zou kunnen inzetten is Ubersuggest, met name voor zoekwoord ideeën.

Bijlage-5
Bijlage-5

#8 Microsoft Excel

Jazeker! Excel kan voor een online marketeer erg nuttig zijn. Of het nu is voor het (in bulk) schrijven van advertentieteksten voor Google Ads, of het analyseren van een export uit Google Ads of Analytics, Excel is jouw tool. Komen die langdradige, vervelende, saaie – geef het een woord – lessen van vroeger toch nog van pas. Excel geeft je erg veel mogelijkheden om met name een grootte set aan data, zorgvuldig te analyseren.

#9 Google Ad Preview

Nog een tool van Google, ze zijn er nu eenmaal goed in. Een soms nog weleens onderschatte tool is de Ad Preview tool van Google. Met deze tool kun je namelijk een zo anoniem mogelijke weergave creëren van een zoekopdracht. Handig om te bekijken hoe jouw advertentie of organisch resultaat naar voren komt. Helemaal wanneer je vaak de vraag krijgt van collega’s waarom een bepaalde advertentie bijvoorbeeld niet zichtbaar is wanneer ze zelf zoeken. In de Ad Preview tool kun je ook een bepaalde locatie kiezen. Bijvoorbeeld wanneer je benieuwd bent naar hoe een zoekresultaat er in Groningen (of New York) uitziet.

#10 Pingdom

Een tool die ervoor zorgt dat jij altijd de eerst bent die weet dat jouw website down is. Pingdom is daarbij erg eenvoudig te gebruiken en nog gratis (in de basis versie) ook. Wanneer er iets fout gaat ontvang je snel een melding met een statusrapport. Ze geven zelfs de toezegging dat ze jouw website testen vanaf meer dan 70 locaties wereldwijd. Ideaal dus om te installeren en zodoende inzicht te verkrijgen in dit toch behoorlijk belangrijke onderwerp.

#11 Pitchbox

Deze tip sluit mooi aan bij de tweede tip in dit artikel (Majestic). Wanneer je namelijk geanalyseerd hebt op welke gebieden je online autoriteit wilt opbouwen, dan is Pitchbox een handig hulpmiddel hiervoor. Het stelt je namelijk in staat om gemakkelijk outreach (van bijvoorbeeld artikelen) in te zetten en te monitoren op één platform. Daarbij zijn er ook nog eens veel personalisatie en automatisering functies te gebruiken. Een must have dus wanneer je bezig gaat met linkbuilding.

Bonus

‘Voor jou een tool en voor jou een tool en voor jou een tool’. Zonder gekheid, er zijn natuurlijk nog veel meer tools die handig zijn. Hierbij nog een extraatje:

  • Google Data Studio – Ideaal voor het samenvoegen van data uit verschillende kanalen.
  • Google Alerts – Stel relevante meldingen in op maat.
  • Google URL builder Ideaal voor het eenvoudig toevoegen van parameters aan bijvoorbeeld een e-mail campagne.
  • Google Ads Editor – Onmisbaar voor elke Google Ads beheerder.
  • Google Ads scripts – En dat geldt ook voor deze.
  • Firebug – Een must voor elke (technisch) SEO’er.
  • WhereGoes – Eenvoudig een redirect analyseren.
  • Mozcast – Blijf op de hoogte van het Google algoritme weerbericht.
  • Hotjar – Handige inzichten in gebruikersgedrag.

Zo, is het al gaan draaien bij je? De tools zijn je in ieder geval om de oren gevlogen. Voor jou is het vooral zinvol eens te bekijken welke tools jouw werk makkelijker, maar vooral beter kunnen maken. Het vergaren van inzichten is toch vaak de basis voor het maken van online marketing keuzes. Doe er dan ook je voordeel mee.

[Afbeelding © Rawpixel.com – Adobe Stock]

Share this post