Tijdens de jaarlijkse Facebook-conferentie kondigde Instagram aan dat het een test (als eerste in Canada) gaat doen om het aantal likes onder een bericht niet langer zichtbaar te maken. Deze optie die Facebook omschrijft als ‘private like counts’ zorgt ervoor dat de teller verdwijnt en dat de eigenaar van het account het aantal likes nog wel kan zien. Vergelijkbaar met Instagram stories.
Instagram (eigendom van Facebook) is van mening dat het moet gaan om de persoon en de content en dat niet het aantal likes bepalend moet zijn. Veel Influencers zullen dat toejuichen maar er zal ook een groep zijn die hier minder blij van wordt en meent dat juist de like-teller bepalend is voor je populariteit.
Voor merken die influencers inzetten (en betalen) ontstaat een nieuwe situatie. Vaak worden influencers juist beloond om het aantal likes die een foto krijgt, omdat dit mede bepalend is hoe betrokken volgers zijn met het merk (of met de influencer). Duidelijk is dat Instagram juist wil aangeven dat het uiteindelijk om de authenticiteit gaat van de persoon.
Instagram heeft misschien nog wel een tweede reden om wat omzichtiger om te gaan met likes. Het social mediabedrijf is bijna niet meer opgewassen tegenover de steeds slimmere bedrijven die likes en followers verkopen. Dat laatste is een industrie op zichzelf geworden waarbij netwerken over de gehele wereld met miljoenen ogenschijnlijk actieve profielen op Instagram likes en volgers genereren voor iedereen die maar wil betalen. Iedereen weet dat dit op grote schaal gebeurt en Instagram weet dit als geen ander.
Het verwijderen van likes onder berichten zal zeker hier zijn impact hebben al is zeker dat er altijd wel weer een nieuwe slimme methodiek zal worden gevonden om toch Instagram-profielen te kunnen beïnvloeden.
Vrijwel alle populaire Instagrammers vinden het positief als de likes voortaan niet langer bepalend zijn voor hun berichten. Influencers worden weer influencers kun je zeggen. Het gaat om de persoon waarvoor zij of hij staat. Net als de creativiteit en de keuzes die je maakt als influencer/instagrammer. In Canada waar de test nu draait zijn vrijwel alle influencers positief over de nieuwe aanpak van Instagram.
Jill Lansky, een van de populairste ‘Digital Fashion Influencers’ en tevens daarvoor genomineerd heeft er een mooie quote over gemaakt waar zij heel duidelijk is. “Het is een verfrissende move van Instagram. We zien dat social-mediaplatforms bewust afwijken van het idee dat het aantal likes bepalend is voor de populariteit van de persoon“. Net als anderen hoopt ook Jill dat Instagrammers weer wat meer gevoel van eigenwaarde krijgen en dat dit niet afhangt van het aantal likes.