BMW Group gaat data die gerelateerd is aan verkeersveiligheid delen met derden. Zomaar een statement wat voorbijkomt. Je kunt je afvragen wat het betekent of het ter kennisgeving aannemen. Maar is het zo simpel, we weten wel zeker van niet. Net als wat het daadwerkelijk kan betekenen voor de verkeersveiligheid.
Laten we eerst maar even kijken wat die data is, waar die ontstaat, of deze deelbaar is en dan de bonusvraag, hoe snel is die data beschikbaar. De data bestaat uit informatie die BMW-voertuigen via sensoren kunnen doorgeven aan een centrale server ergens in de cloud. Die data bestaat voornamelijk uit informatie over de kwaliteit van het wegdek (nat, sneeuw, bladeren), obstakels op de weg, dat kan van alles zijn, van stilstaande voertuigen en auto’s met pech, tot verkeersongelukken en meer. Allemaal data die bruikbaar is voor iedereen die op de weg is.
Deze data of informatie moet realtime, het liefst binnen 0,5 milliseconden (dit lukt overigens alleen met 5G) worden doorgegeven aan andere berijders op hetzelfde traject zodat deze tijdig worden gewaarschuwd dat er iets aan de hand is. Aan dit project van BMW doen ook andere merken mee waaronder Mercedes-Benz en Volvo. Met honderdduizenden voertuigen op de weg kun je je voorstellen dat dit heel veel data oplevert die bruikbaar is voor andere weggebruikers. Het doorgeven van deze info aan een andere BMW-rijder vlak achter je behoeft weinig uitleg. Maar er is natuurlijk veel meer mogelijk, zeker als we de innovatiekracht van software-ontwikkelaars en data experts weten te bundelen. Om dat mogelijk te maken moet je dus eerst zorgen dat die data legitiem is te gebruiken.
Het past BMW wel om als eerste die beschikbare data dan maar ‘for free’ weg te geven. Wel op de voorwaarde dat je als je een businesscase ziet je deze wel met BMW dient te delen en de data niet in te zetten voor commerciële doeleinden.
En dat is de case, een stap in de goede richting waarbij technologie en data ons gaan helpen bij het op een veiligere manier deelnemen aan verkeer. Minder ongelukken, minder verkeersdoden en dan is het statement van de BMW Group ineens heel groot, en belangrijk. Natuurlijk zet BMW hiermee andere merken onder druk, maar iemand moet het doen, het voorbeeld geven en dan hopen dat alle automerken dit ook op gaan pakken. Om daadwerkelijk iets te veranderen. BMW Group is de eerste autofabrikant die veiligheidsrelevante verkeersgegevens beschikbaar stelt aan iedereen onder de ‘Creative Commons’-licentie.
Als onderdeel van het ITS-congres in Eindhoven heeft BMW Group, samen met partners uit de politiek, de auto-industrie en dienstverleners, de eerste pilot gelanceerd van een neutraal serverplatform voor de uitwisseling van veiligheidsrelevante verkeersgegevens. Het primaire doel is zoals hierboven beschreven, het vergroten (lees verbeteren) van de verkeersveiligheid. Hiervoor worden de via voertuigsensoren verzamelde gegevens gecombineerd met aanvullende en relevante data om weggebruikers nauwkeurige waarschuwingen te sturen.
De pilot in Eindhoven is onderdeel van een innovatief Europees pilotproject om verkeersveiligheid te verhogen. In samenwerking met de EU Data Task Force, opgezet door de Europese Commissie, hebben BMW Group, Daimler, Ford, Volvo, HERE Technologies, TomTom en de verschillende overheden de eerste pilot van een neutrale server gelanceerd om gegevens uit te wisselen en te combineren.
Met dit innovatieve initiatief om de verkeersveiligheid te verhogen worden realtime voertuigsensordata en andere verkeersveiligheid gerelateerde informatie gecombineerd. Die informatie is vervolgens direct beschikbaar via een gestandaardiseerde interface. Het principe hierachter is wederkerigheid: de partijen die de relevante gegevens delen, kunnen ook gebruikmaken van diensten waarmee de verkeersveiligheid weer verder kan worden verhoogd.