15.09.2019
Automotive

BMW i Hydrogen NEXT hét alternatief voor elektrische voertuigen

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

BMW maakt op dit moment een enorme progressie op het gebied van elektrische mobiliteit. En als je jezelf een pionier noemt op dit gebied ben je het minimaal aan je stand verplicht om naast de uitrol van een grote reeks van nieuwe elektrische modellen de komende jaren, ook een oplossing te bieden voor autobezitters die kiezen voor brandstofceltechniek.

Het antwoord is de nieuwe BMW i Hydrogen NEXT, nu nog een prototype die is voorzien van een brandstofcel. Hij werd deze week gepresenteerd op de internationale autotentoonstelling in Frankfurt.

BMW_Hydrogen_Fuel_Cell_03
BMW_Hydrogen_Fuel_Cell_03

BMW i Hydrogen NEXT

Met de BMW i Hydrogen NEXT laat de autofabrikant zien dat zij het gehele spectrum van mobiliteitsbehoeften wil kunnen bieden. Uiteindelijk zullen in de toekomst verschillende aandrijfsystemen naast elkaar bestaan. Daarbij zijn auto’s aangedreven met een brandstofcel, een alternatief voor de bestaande batterij-elektrische aandrijfsystemen.

De BMW Group verwacht in 2022 op de markt te komen met een volgende generatie brandstofcel-elektrische aangedreven auto op basis van de huidige BMW X5. Deze zal naar verwachting in beperkte aantallen worden geproduceerd. Het huidige prototype van de BMW i Hydrogen Next geeft alvast een glimp van wat we over ruim 2 jaar kunnen gaan verwachten. Pas in 2025 worden een daaropvolgende generatie van waterstofauto’s verwacht. Dit is nog wel afhankelijk van hoe de markt zich verdere gaat ontwikkelen.

BMW i Hydrogen NEXT design

De BMW i Hydrogen NEXT laat met minimale aanpassingen aan het design van de BMW X5 zien dat de technologie effectief en eenvoudig kan worden geïntegreerd. De blauwe designelementen op de motorkap en bij de luchtinlaten maken hem duidelijk herkenbaar als een BMW i model. De X5 heeft een in Mineralweiß uitgevoerde carrosserie die goed past bij het bijzondere blauwe patroon.

Meest opvallend aan de achterzijde is dat de uitlaatpijpen ontbreken, en de BMW i Blue elementen op de diffusor. De afgesloten vormgeving (zonder uitlaat) benadrukt dat het aandrijfsysteem van de auto geen lokale emissie produceert.

BMW_Hydrogen_Fuel_Cell_02
BMW_Hydrogen_Fuel_Cell_02
BMW_Hydrogen_Fuel_Cell_01
BMW_Hydrogen_Fuel_Cell_01
BMW_Hydrogen_Fuel_Cell_04
BMW_Hydrogen_Fuel_Cell_04

Brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV)

FCEV’s bieden een aantal voordelen t.o.v. elektrisch rijden die vergelijkbaar zijn met die van conventionele auto’s zoals snel voltanken (binnen vier minuten), grote actieradius, geschiktheid als trekauto en nauwelijks invloed van klimatologische omstandigheden. Om dit allemaal mogelijk te maken hebben we wel een infrastructuur nodig die deels vergelijkbaar met die van fossiele brandstof is. Dat kan helaas (zeker in Nederland) nog wel even gaan duren. Alleen in Scandinavië lijkt men daar nu serieus werk van je gaan maken.

Voor de ontwikkeling van een aandrijflijn met brandstofcel werken BMW en Toyota al vanaf 2015 samen. De onderzoeksafdeling van BMW heeft inmiddels een kleine vloot prototypes van de BMW 5 Serie GT getest, die worden aangedreven door een gezamenlijk ontwikkeld aandrijfsysteem met een brandstofcel van Toyota.

BMW_Hydrogen_Fuel_Cell_05
BMW_Hydrogen_Fuel_Cell_05

Hydrogen Council

Sinds januari 2017 werken BMW Group en Toyota samen met elf toonaangevende energie-, transport- en industriële bedrijven in een wereldwijd initiatief onder de naam ‘Hydrogen Council”. Het doel van deze samenwerking is om tot een gezamenlijke lange termijnvisie te komen voor een energierevolutie die wordt aangejaagd door waterstoftechnologie. Per juni 2019 zijn inmiddels zestig bedrijven aangesloten bij deze Hydrogen Council.

Share this post