Volvo heeft verkeersveiligheid hoog in het vaandel staan. Sinds de oprichting in 1927 zet het bedrijf zich hiervoor in. De autofabrikant heeft een duidelijke missie: nul dodelijke verkeersslachtoffers of zwaargewonden in een nieuwe Volvo in 2020. Om dit te bereiken worden er tal van initiatieven uitgerold. Het past dan ook helemaal in de visie om als Volvo onderdeel te zijn van het Europees proefproject waarbij de samenwerking wordt gezocht met dienstverleners, ministeries en andere autofabrikanten. Het gaat hierbij om het delen van kennis en data aan bijvoorbeeld collega autofabrikanten met als hoofddoel, de verkeersveiligheid te bevorderen.
ADAS ondersteunt de bestuurder tijdens het rijden en dit kan heel waardevol zijn wanneer er bijvoorbeeld een stuurcorrectie of noodstop uitgevoerd moet worden als de bestuurder niet of te laat reageert. In de auto’s van Volvo zijn veel van die systemen standaard, zoals City Safety, het botspreventiesysteem. Ondanks dat de veiligheidsmaatregelen al in de auto’s aanwezig zijn, is het voor veel bestuurders vaak onduidelijk hoe deze systemen precies werken. Daarom wordt ADAS niet optimaal benut of zelfs door de bestuurder uitgeschakeld. Dit was de aanleiding op een speciaal ADAS-convenant op te richten.
Tijdens het smart mobility congres Op 3 juni in Helmond en Eindhoven werd het ADAS-convenant ondertekend. Onder andere het ministerie van I&W, RAI Vereniging, ANWB, BOVAG en andere marktpartijen hebben hun handtekening onder het convenant gezet. Deze partijen hebben hiermee toegezegd dat zij zich sterk te maken om het veilige gebruik van ADAS binnen drie jaar met minimaal 20 procent te verhogen. Het op de juiste manier gebruiken van ADAS kan bijdragen aan een verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming op de weg.
Volvo begon eerder al met het project E.V.A., dat ervoor moet zorgen dat de veiligheid op de weg in het algemeen toeneemt. Het Accident Research Team van Volvo verzamelt hiervoor al sinds 1970 data, zodat er meer inzicht komt in wat er precies gebeurt tijdens een botsing. Mannen en vrouwen met verschillende posturen zijn gelijk vertegenwoordigd in de onderzoeksdata. Het E.V.A.-project moet er ook voor zorgen dat auto’s voor iedereen veiliger worden.
Volvo deelt zelf geanonimiseerde data over verkeersveiligheid in een platform in the cloud. Informatie over gevaarlijke verkeersomstandigheden en live verkeersupdates worden op deze manier beschikbaar voor zoveel mogelijk mensen. Dit proefproject valt onder de vleugels van het European Data Task Force, partners die data en kennis met elkaar delen. Voor Volvo houdt dit in dat ze de real-time data van de veiligheidssystemen Hazard Light Alert en Slippery Road Alert vrijgeven.
De ondertekening van het ADAS-convenant sluit goed aan bij het E.V.A.-project en de European Data Taskforce, zo licht Jonas Ronnkvist toe:
De European Data Task Force is maar met één doel opgericht: de verkeersveiligheid verbeteren door het maatschappelijk belang boven financieel rendement te stellen. Håkan Samuelsson, President en Chief Executive bij Volvo Cars, zei in 2017 tijdens een conferentie dat het delen van veiligheidsinformatie tussen overheidsinstellingen de juiste oplossing is. “Wij denken dat het delen van geanonimiseerde veiligheidsdata gratis moet zijn om het welzijn van de samenleving te bevorderen. Het redt levens en bespaart tijd en belastinggeld”, zei Samuelsson toen. “Ik roep andere autofabrikanten en ministeries op om samen zoveel mogelijk veiligheidsinformatie internationaal te delen.”
De Hazard Light Alert en Slippery Road Alert van Volvo herkennen gevaar en andere Volvo-modellen in de nabijheid kunnen via een cloud-dienst gewaarschuwd worden. In 2016 worden deze veiligheidssystemen geïntroduceerd en vanaf 2020 maken ze onderdeel uit van de standaarduitrusting van iedere Volvo. Hoe meer voertuigen informatie gaan delen, hoe beter de technologie gaat werken. In Noorwegen en Zweden waarschuwen de modellen van Volvo Trucks en Volvo Cars data met elkaar om bestuurders te waarschuwen voor gevaar op de wegen.
Jonas Ronnkvist hoopt dat ook andere merken mee gaan doen aan het delen van data:
De data wordt goed beveiligd en geanonimiseerd gedeeld. Volvo beschouwt databeveiliging als topprioriteit. In de pilot delen de partners geanonimiseerde veiligheidsgegevens, wat in de praktijk betekent dat deze anoniem worden gemaakt zodra ze het voertuig verlaten en het verzonden bericht geen verwijzing naar de afzender bevat.
Met ’Visie 2020’ heeft Volvo zich ten doel gesteld dat in 2020 niemand nog ernstig gewond raakt of een fataal ongeluk krijgt in een nieuwe Volvo. Het is een van de meest ambitieuze veiligheidsplannen in de auto-industrie. Daarnaast gaat de fabrikant de topsnelheid van alle modellen begrenzen tot 180 km/u. En met de nieuwe Volvo Care Key kunnen eigenaren van een Volvo zelf een snelheidslimiet instellen voor zichzelf en andere bestuurders van de auto. Vanaf 2021 wordt deze ‘sleutel’ standaard geleverd bij elke Volvo.