Google verdiende afgelopen jaar maar liefst 4,7 miljard dollar aan nieuwsmedia, terwijl online nieuwsmedia in 2018 bij elkaar ‘slechts’ 5,1 miljard dollar wisten om te zetten. Volgens de News Media Alliance (de vakbond), waar de onderzoeksresultaten vandaan komen, is tussen de 16% en 40% van alle zoekopdrachten op Google een nieuwsbericht.
Niet iedereen is het eens met deze cijfers. Google bekritiseerd het onderzoek en zegt dat niet in acht wordt genomen hoeveel waarde Google heeft voor nieuwsmedia. Ook de berekeningen zouden niet kloppen. Een woordvoerder van het bedrijf zegt: “Iedere maand zorgen Google News en Google Search voor 10 miljard clicks naar websites van uitgevers, wat voor abonnementen en reclame-inkomsten voor de media zorgt. We werken hard om een ondersteunende technologie en advertentiepartner te zijn.
Bill Grueskin, professor aan de prestigieuze journalistiek faculteit van de Columbia University, noemt de cijfers ook ‘vaag’. “De cijfers zijn gebaseerd op een opmerking uit 2008 op een conferentie over de waarde van Google News.” … “Een vakbond die nieuwsmedia representeert zou zijn onderzoek moeten uitvoeren met eenzelfde standaard als de verslaggevers en redacteuren die ze vertegenwoordigen.”
Maar feit blijft wel dat grote tech-bedrijven als Google en Facebook een grote invloed hebben op de distributie van het nieuws.
David Chavern, de voorzitter van de vakbond, beargumenteerd dat nieuwsmedia moeten investeren in kwaliteitjournalistiek en ze kunnen dat niet doen als platforms als Google en Facebook pakken wat ze pakken kunnen zonder er voor te betalen. “Informatie wil vrij zijn, maar verslaggevers willen betaald krijgen.”
In 2009 had Google News ongeveer 24 miljoen unieke bezoekers per maand. In vergelijking, zowel CNN als de New York Times hadden op dat moment 50 miljoen unieke bezoekers iedere maand. In mei 2018 had Google News 150 miljoen unieke bezoekers, bijna twee keer zoveel als CNN en de New York Times die maand hadden.
Chavern denkt dat Google en Facebook goede partners kunnen zijn voor nieuwsmedia. Maar volgens hem falen ze hier op dit moment in. Hoewel er door Google Search meer verkeer naar de websites komt, vertaalt zich dat niet in een grotere omzet voor de uitgeverijen.
De vakbond benadrukt dat we gewend zijn om te betalen voor content, voor muziek bijvoorbeeld. Met nieuws zou dit niet anders moeten zijn.
Natuurlijk is er Blendle, maar in Nederland heeft Blendle op dit moment ‘slechts’ 60.000 betalende abonnees. Recente cijfers van de VS hebben we niet kunnen vinden, maar feit is dat betalen voor online nieuws op dit moment nog heel bijzonder is. In vergelijking met muziek, tv-series en films lopen we hier nog erg in achter. Het is ons niet helemaal duidelijk hoe Google en Facebook hier verandering in zouden kunnen brengen.