Vanuit SEMrush is er onderzoek gedaan naar de impact van voice search, en daaruit kwamen een aantal opvallende ontdekkingen naar boven. Zo kwamen zowel de Android Smartphones als de Google Home Mini met overwegend organische resultaten van de eerste pagina met Google zoekresultaten. (80% bij de Home en 72% bij de twee smartphones). 60% van de resultaten bestond uit uitgesproken ‘Featured snippets’ (de informatieve blokjes bovenaan de pagina met zoekresultaten.) Met als conclusie dat zoekresultaten die niet op pagina 1 staan, er in de wereld van voice search er eenvoudigweg niet toe doen.
Het onderzoek werd uitgevoerd door 50.000 vragen te stellen aan drie verschillende apparaten: Google Home, Google Home mini en een Xiaomi Redmi 6. De resultaten voor elke vraag werden bijgehouden en daarnaast werd er ook gekeken naar andere eigenschappen van de resultaten waarmee de voice search op de proppen kwam, zoals leesbaarheid, laadsnelheid van de pagina en aantal backlinks. Dit om te bepalen welke factoren het meeste invloed hebben op de ranking van websites bij het doen van voice searches.
Er waren overeenkomsten onder de drie apparaten maar zeker ook duidelijke verschillen tussen de resultaten van een slimme speaker en een Android smartphone. De belangrijkste bevindingen op een rij:
De belangrijkste factoren die invloed hebben op de antwoorden die Google Assistant geeft, zijn laadsnelheid van de pagina, aanwezigheid in de top 3 van alle zoekresultaten en het hebben van een ‘Featured Snippet’- positie.
Door het toegenomen aantal zoekopdrachten via de Google app op Android telefoons, en een geschat aantal van 55% van de huishoudens die tegen 2022 een slimme speaker in huis hebben, mag het als geen verrassing komen dat het voor het bedrijfsleven van levensbelang is om in te spelen op Voice Search.