Fabrikanten zijn niet alleen bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, ook parkeren kan al zonder chauffeur. Daimler ontwikkelde samen met Bosch een geautomatiseerd parkeersysteem voor de garage in het Mercedes-Benz Museum. De parkeerservice werkt via een app en een chauffeur is overbodig. Hiermee is het ’s werelds eerste volledig autonome Level 4 parkeerfunctie die is goedgekeurd voor dagelijks gebruik.
Veiligheid was voor beide partijen de hoogste prioriteit bij het ontwikkelen van een autonome parkeerservice. Omdat er nog geen officieel goedkeuringsproces is voor geautomatiseerde rijfuncties waarvoor geen bestuurder nodig is, hebben de lokale autoriteiten toezicht gehouden op het project, samen met deskundigen van de Duitse technische inspectie service TÜV Rheinland. Hun doel was om de veiligheid van de auto- en parkeergaragetechnologie te beoordelen. Het resultaat is een uitgebreid veiligheidsrapport met geteste criteria die ook buiten dit pilotproject kunnen worden gebruikt.
Rijd naar de parkeergarage, stap uit en stuur de auto naar een parkeerplaats met gebruik van een app. Voor autonome valet parking is geen bestuurder nodig. Nadat je als bestuurder de parkeergarage hebt verlaten, rijdt de auto naar een toegewezen ruimte om te parkeren. Later keert de auto op precies dezelfde manier terug naar het afleverpunt. Dit proces is gebaseerd op de wisselwerking tussen de intelligente parkeergarage-infrastructuur van Bosch en de automobieltechnologie van Mercedes-Benz. Bosch-sensoren in de parkeergarage bewaken de snelheid van de auto, houden de omgeving in de gaten en geven de informatie die nodig is om het voertuig naar de parkeerplaats te leiden. De technologie in de auto zet de opdrachten om in rijmanoeuvres. Op deze manier kunnen auto’s zelfs hellingen op en af rijden in de parkeergarage. Als de infrastructuursensoren een obstakel detecteren, stopt het voertuig onmiddellijk.
Omdat je bij het autonoom parkeren de auto niet hoeft in- en uit te stappen wordt er veel ruimte in de parkeergarage bespaard. De portieren kunnen gewoon gesloten blijven en daarom passen er volgens Bosch en Daimler wel tot 20 procent meer voertuigen in een garage. Wie zelf wil ervaren hoe dit werkt, moet voorlopig nog afreizen naar het Mercedez-Benz Museum in Stuttgart.