Je hoort vaak de term ‘the last mile’ voorbij komen. Die term draait helemaal om die laatste kilometer die een pakketje moet afleggen om van verzender naar ontvanger te gaan. Daarop kan veel verduurzaamd worden, maar er is nog een ander groot gedeelte van het verzendproces. Zo wil de Amerikaanse winkelketen Walmart iets aan de ‘tussenmijl’ doen met robo-vans.
Het gaat om mensen die hun boodschappen online aanschaffen in de regio Arkansas. Zij halen hun boodschappen op bij een lokale Walmart en de robo-van zal in dit proces een rol gaan spelen. Het robotische bestelbusje van start-up Gatik gaat namelijk tussen het Supercenter naar een simpele buurtsuper goederen vervoeren.
Het gaat om drie aangepaste Ford Transit Connect-busjes die tien keer per dag heen en weer rijden. Dat doen ze elke dag van de week, maar wel alleen als het licht is. Het zijn zelfrijdende voertuigen, waar een menselijke bestuurder meekijkt om in de gaten te houden of het wel goed gaat en te kunnen ingrijpen wanneer het busje iets of iemand over het hoofd ziet. Het idee is uiteindelijk wel om dat zonder mensen te doen, want dat schijnt de helft te besparen op transportkosten.
Ook in Nederland wordt hier en daar voorzichtig getest met zelfrijdende voertuigen, zij het nog maar mondjesmaat. Domino’s heeft een test gehad met een bezorgrobot en heeft aangekondigd rondom Enschede met bezorgdrones te willen werken, hoewel we daar al enige tijd weinig over hebben gehoord. Vorige week tijdens het warme weer besloot Albert Heijn de pilot met de bezorgrobot op de techcampus in Eindhoven stil te leggen, omdat de orders niet meer goed zouden doorkomen door de hitte.
Het is in Nederland niet toegestaan om zelfrijdende voertuigen op de openbare weg te gebruiken, waardoor dit soort pilots plaatsvindt op eigen terrein. Jammer, want hierdoor zie je ze niet in het straatbeeld en is het moeilijker om aan het idee te wennen.