Uit nieuwe cijfers van eMarketer blijkt dat Amazon groter is geworden dan Google als het gaat om het zoeken naar producten. Zodoende is het voor retailers die hun product aan de man willen brengen, een heel belangrijk advertentieplatform geworden.
Deze adverteerders gaan in 2019 aan zoekopdrachten een slordige 13,12 miljard dollar uitgeven. Dat is een stijging van 22,5% ten opzichte van vorig jaar. De verwachting is dat dit in 2020 doorgroeit naar 15,65 miljard dollar.
Analist bij eMarketer en auteur van Retail Digital Ad Spending 2019 zegt hierover tegen The Atlantic: “Veel kleine en middelgrote retailers blijven hun advertentie-uitgaven aan de zoekproducten van Amazon verhogen. Voor veel retailers is het een dubbelzijdig zwaard. Om te concurreren met Amazon geven retailers meer uit aan digitale advertenties. Maar omdat Amazon zelf een van de toonaangevende bedrijven op het gebied van digitale reclame wordt, gaat er een deel van die advertentie-dollars richting Amazon.”
Amazon is daarbij ook nog eens Google voorbij als zoekplatform voor producten. Maar voor retailers blijft Google het meest gunstig. Dat komt omdat het bedrijf de zoekfuncties van verschillende consumentenproducten steeds meer integreert. Zo krijgen retailers de kans om bijvoorbeeld zoekadvertenties te koppelen aan Google Maps. Ook is er de functionaliteit om de voorraad van een specifiek product te tonen. Hierdoor krijgen ze weer meer mensen die naar hun winkels gaan.
De voorspelling is dat er dit jaar 46,3% van de digitale advertentiedollars besteed wordt aan zoekresultaten. Voorheen was dit gemiddeld 41,5% van het budget. In 2020 stijgt dit verder en gaan de digitale uitgaven voor advertenties naar 47,3%. Dat is een interessante tendens zeker als je kijkt naar e-commerce en hoe dit werkt. Zo variëren de conversieratio’s van retailers die Google Shopping-advertenties gebruiken tussen de 1,1 tot 3,1 procent.
[Afbeeldingen © PureSolution – Adobe Stock]