Het was ooit helemaal niet de bedoeling om fooi te geven als je Uber gebruikte. Menig chauffeur in bijvoorbeeld Amerika weigerde een fooi aan te nemen. Inmiddels geldt dat nog steeds voor contante fooitjes, maar is het in de app mogelijk om achteraf een fooi te geven. Daar blijkt echter niet heel veel gebruik van te worden gemaakt: slechts een derde van de Uber-gebruikers geeft een fooi aan de chauffeur.
De aantallen zijn zelfs nog minder goed als je in de data duikt. Het National Bureau of Economic Research in Amerika heeft onderzoek gedaan naar fooigedrag bij Uber. Hieruit blijkt dat slechts 1 procent van de Uber-klanten standaard iets extra’s geven. 60 procent doet dit nooit. Terwijl vrouwelijke chauffeurs vaker fooi ontvangen dan hun mannelijke collega’s, is het niet zo dat vrouwen ook vaker fooi geven dan mannen. Mannen doen dat vaker (19 procent vaker zelfs). Zeker als de chauffeur een vrouw is, want dan schijnen ze 12 procent meer geld te geven dan bij mannen achter het stuur.
Hoeveel fooi geef je? Uber komt standaard met drie opties vanaf 1 dollar, maar vaak wordt gekozen voor een fooi van 3 dollar. Voor het onderzoek werd de data van 40 miljoen ritten bekeken in 2017. De reden dat de kans dat er een fooi wordt gegeven laag is, dat is omdat je met de chauffeur geen geldoverdracht hebt. Je betaalt in de app, dat gebeurt allemaal automatisch, waardoor je je minder verplicht voelt om een fooi te geven. Je hoeft immers geen bedrag af te ronden.
Het is niet voor niets dat Uber in eerste instantie geen fooi-optie had. Het bedrijf vond dat het de verder simpele opzet van de applicatie ingewikkelder zou maken, waardoor de ervaring minder soepel was. Echter bleven chauffeurs erom vragen en met succes: inmiddels maakt de app al jaren gebruik van een fooi-systeem, dat na je rit oppopt in de app en geheel vrijwillig is. Chauffeurs verdienen met zijn allen honderden miljoenen tips per jaar dankzij deze optie in de app.
Uber zelf zegt dat het niet per se het doel is van dit onderzoek (dat is uitgevoerd in samenwerking met Uber) om te zorgen dat klanten vaker of meer fooi gaan geven. Het meent namelijk niet dat het al dan niet fooi geven per se helemaal te maken heeft met de kwaliteit van de rit, omdat er veel andere factoren zijn die meespelen. Uber schreef hier in 2016 over: “Of het nu bewust is of onbewust, we neigen vaak bepaalde type mensen meer fooi te geven dan anderen. Dat betekent dat twee mensen die allebei even goede service verlenen, verschillende bedragen krijgen. Met Uber weten chauffeurs dat ze dat hetzelfde verdienen met dezelfde rit, ongeacht wie ze zijn of waar ze vandaan komen.”