We schreven eerder al dat Google interesse had getoond in Fitbit en zelfs al een bod had gedaan, maar hoeveel dat was en of dat door zou gaan, dat was nog onzeker. Inmiddels is het duidelijk: Google koopt Fitbit voor een bedrag van 2 miljard dollar.
Google wil overduidelijk meer invloed krijgen in de smartwatchmarkt. De deal om Fitbit over te nemen is gesloten op 2,1 miljard dollar, wat omgerekend zo’n 1,8 miljard euro is. Het betekende niet alleen goed nieuws voor fans van Fitbit, ook de aandeelhouders zagen de recentelijk wat kwakkelende aandelen enorm toenemen in waarde: het aandeel Fitbit staat 15 procent in de plus.
Google zegt dat het blij is deze ‘pionier’ op wearable-gebied te hebben overgenomen. Geen wonder, want het heeft daarmee waarschijnlijk een heleboel kennis in huis om straks met een succesvol eigen apparaat op de markt te komen. Nu verleent het zijn licentie voor zijn eigen besturingssysteem Wear OS vooral aan andere bedrijven, zoals Fossil.
We zijn benieuwd wat dit gaat betekenen voor Fitbit. Apple is met zijn smartwatch Apple Watch de grootste van de wereld. Ook Xiaomi en Samsung doen het goed met hun wearables. Nu Fitbit een gigantisch bedrijf als Google achter zich heeft, moet dat haast wel betekenen dat het meer mogelijkheden heeft op te boksen tegen deze hevige concurrentie.
De overname betekent echter ook iets anders. Google krijgt hiermee in een keer veel meer informatie over de gezondheid en levensstijl van een groot aantal mensen. Google zegt deze informatie niet te gebruiken voor advertenties. Google belooft bovendien transparant te zijn over welke gegevens er worden verzameld en waarom. Bovendien kun je er als gebruiker voor kiezen om je data te wissen, wanneer je dat maar wenst. Dat weerhoudt Amerikaanse toezichthouders er echter niet van de situatie in onderzoek te nemen. Immers lopen er al diverse onderzoeken naar Google, waaronder eentje over privacy.
Fitbit blijft trouwens niet apart bestaan, zoals dat eerder wel het geval was met Nest. Het houdt echter wel zijn naam bij het uitgeven van producten, met daaraan de toevoeging “Made by Google”. Wel is bekend dat Google niet de enige gegadigde was: ook Facebook zou interesse hebben gehad de wearable-fabrikant over te nemen. Echter schijnt Facebook er niet meer dan 1 miljard dollar voor over hebben gehad.