YouTube is na Google de 2e zoekmachine van de wereld en de nummer 1 zoekmachine voor (product) reviews. Niet aanwezig zijn op YouTube betekent het mislopen van veel bezoekers, leads en conversies.
YouTube SEO staat voor YouTube Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie net als in Google kun je ook SEO voor YouTube video’s inzetten. Je wilt immers als je een video hebt gemaakt, dat deze video ook hoog in YouTube en Google rankt en zo vindbaar wordt en dus goed wordt bekeken.
Hieronder geef ik je 11 praktische en gratis YouTube SEO tips om je video beter te laten ranken die je gelijk kunt inzetten voor je video.
Keyword onderzoek is de eerste taak om te doen als je wilt ranken op keywords waarop mensen daadwerkelijk in YouTube & Google zoeken. Je hoeft dus niet te gokken waarop mensen zoeken, maar kunt dit gewoon gratis aan YouTube & Google vragen d.m.v. een keyword onderzoek.
Het keyword onderzoek helpt je te denken zoals je doelgroep, je kunt hiervoor de YouTube suggestie box gebruiken, deze helpt je om exacte keywords of exacte zoek zinnen te vinden.
YouTube geeft op chronologische volgorde aan welk keyword het meeste wordt gezocht, in dit geval is dat hoe maak ik een YouTube kanaal en daarna hoe maak je een youtube kanaal op je telefoon. Je kopieert de meest logische keywords voor je video. Je kunt helaas niet zien hoe vaak men deze keywords in YouTube zoekt. Maar je weet wel dat mensen daadwerkelijk op deze keywords of keyword zinnen zoekt.
Vervolgens kun je in Google trends kijken of het keyword globaal veel wordt gebruikt, je kunt dan de optie YouTube gebruiken. Kies een keyword of keyword zin die relatief het meeste wordt gezocht, in dit geval: ‘’hoe maak ik een YouTube kanaal’’.
Vervolgens gebruik je Google suggest en Google gerelateerd om ideeën op te doen.
Je ziet dat Google als suggestie bij het keyword: “hoe maak je een YouTube kanaal aan ‘aangeeft als eerste resultaat, dit houd in dat hierop in Nederland in Google ‘veel’ wordt gezocht.
Vervolgens kijk je ook welke keywords worden weergegeven als Google gerelateerd onderaan bij Google resultaten.
Vervolgens kun je dit keyword weer in YouTube suggest plaatsen om te zien of men in YouTube hierop ook zoekt.
Dit is het geval, wij hebben nu al 3 relevante keywords gevonden. “hoe maak ik een YouTube kanaal’, ‘Hoe maak ik een YouTube kanaal aan ‘ en “YouTube kanaal maken bedrijf’’.
Wij weten nu 100% zeker dat men hierop zoekt en gaan deze keywords op de volgende plaatsen gebruiken. Als eerste gaan wij de video een video bestandsnaam meegeven die relevant is. Bijvoorbeeld hoe maak ik een YouTube kanaal, dit omdat de zogenaamde longtail woorden (meervoudige keyword combinaties) makkelijker ranken dan enkelvoudige keywords.
Je geeft de mp4 nu als keyword combinatie mee: ‘hoe maak ik een YouTube kanaal.mp4’ mee. Vervolgens kun je de betreffende video nog eigenschappen meegeven, je doet hiervoor rechtermuisknop op je video bestand en klikt dan op: ‘Toon info.’
Vervolgens kun je dan de keywords hierin plaatsen. YouTube leest bij het uploaden van je video als eerste je video bestandsnaam en dan de informatie in je video bestand.
Vul hierin dan ook je relevante keywords in.
Op dit moment is het videobestand geoptimaliseerd voor de keywords: ‘hoe maak ik een YouTube kanaal’, “YouTube kanaal en ‘YouTube kanaal maken 2019” en kun je de video uploaden naar YouTube.
De titel, je titel beschrijving en je video tags van je video zijn de belangrijkste manieren om je YouTube video te optimaliseren. Zet je belangrijkste keyword(s) vooraan in je titel en probeer een krachtige titel te maken met je relevante keywords erin.
Je kunt in je video beschrijving 5000 karakters kwijt, zorg dat je minimaal 500 karakters hierin vult, (hoe meer relevante info hoe beter) YouTube gebruikt dit om beter te begrijpen waar je video over gaat. Gebruik je belangrijkste keyword om in het begin van je beschrijving te plaatsen. En eindig in je beschrijving ook weer met je relevante keywords.
Je kunt bij je video tags 500 karakters kwijt, zorg dat je hier alleen relevante keywords gebruikt, zet je belangrijkste keywords vooraan.
YouTube gebruikt dit om beter te begrijpen waar je video over gaat. Vul hier zoveel mogelijke relevante video tags in, zodat je video op verschillende zoektermen gaat ranken.
Tevens kun je handmatig een ondertiteling oftewel een transcriptie bij je video toevoegen, dit kun je heel eenvoudig typen en plaatsen onder het kopje: ‘’transcripties’. Een ondertiteling moet een 100% correcte weergave zijn van wat er wordt gezegd in de video. YouTube gebruikt dit om te begrijpen waar je video over gaat. Zorg ervoor dat je relevante keywords terug komen in het gesproken script van je video. Dit moet echter wel natuurlijk zijn, dus niet in je video het opsommen van je keywords.
Tevens kun je handmatig een ondertiteling oftewel een transcriptie bij je video toevoegen, dit kun je heel eenvoudig typen en plaatsen onder het kopje: ‘’transcripties’. Een ondertiteling moet een 100% correcte weergave zijn van wat er wordt gezegd in de video. YouTube gebruikt dit om te begrijpen waar je video over gaat. Zorg ervoor dat je relevante keywords terug komen in het gesproken script van je video. Dit moet echter wel natuurlijk zijn, dus niet in je video het opsommen van je keywords.
De thumbnail van je video zien gebruikers als eerste, een thumbnail is een plaatje die je over je video zet, zorg voor een duidelijke thumbnail met aantrekkelijke foto en een relevante tekst met een call to action. Gebruik als extensie naam voor je thumbnail een relevant keyword bijv. hoe maak ik een YouTube kanaal.jpg. Een hoge CTR zorgt ervoor dat je video beter gaat ranken. Besteed hieraan dan ook voldoende tijd want dit is de mogelijkheid dat een gebruiker op jou video klikt of niet. Gebruik een bold lettertype met een hoog contrast. En een duidelijke foto waarbij iemand in de camera kijkt.
Als je wilt dat je video meer bezoekers, meer leads en meer conversies gaat opleveren is YouTube SEO van wezenlijk belang. Een goed keyword onderzoek zorgt ervoor dat je video wordt gevonden door bezoekers die daadwerkelijk deze termen intoetsen bij YouTube. Je krijgt dus kwalitatieve bezoekers die een antwoord zoeken op hun (zoek)vragen. Als je video steeds hoog eindigt dan krijg je het effect dat je bezoekers jou als autoriteit zien en zij meer geneigd zijn om met jou zaken te doen i.p.v. met je online concurrent.
De belangrijkste ranking factoren zijn een goede duidelijke thumbnail (CTR) een relevante titel met een call to action, video tags, video beschrijving video tags en video ondertiteling.
Wil je meer weten over YouTube inzetten voor je bedrijf dan kun je eens op YouTube kijken bij het kanaal: “Online Video Marketing Academy’ daar vind je tientallen relevante YouTube tutorials met tips en tricks om meer traffic, leads en omzet te genereren.
Deze blogpost is geschreven door Gijs Bodenstaff