Jaarlijks komen meer dan 800 Jeep enthousiastelingen bijeen om hun passie voor 4×4 auto’s van het Amerikaans/Italiaans merk te delen. Camp Jeep 2019 vond plaats in San Martino di Castrozza, in de adembenemende Italiaanse Dolomieten. Naast het evenement voor Jeep fans was het dit jaar ook het moment voor Jeep om de Europese versie van de Gladiator te tonen samen met de Wrangler Rubicon 1941. En ik was er bij.
Voor het eerst heb ik mogen ervaren hoe het voelt om in een Jeep te rijden. Krachtige motoren die je de vrijheid geven om voor hetzelfde gemak even een ander weg kan kiezen dan asfalt. Luxe als je van alle gemakken voorzien wil worden en veiligheid met behulp van de elektronische hulpmiddelen die bij Jeep horen, maar ook omdat een Jeep echt wel wat kan verdragen.
Onze rit begon met de Grand Cherokee Trackhawk, een waar racemonster in de vorm van een SUV. Met 717Pk onder de motorkap gingen we van 0 naar 100 in 3.7 seconden.
Als bestuurder heb je uiteraard alle controle over de auto en het is zeer indrukwekkend om het gaspedaal in te trappen en de kracht van de auto te ervaren. Als passagier kan je hoofd het nauwelijks bevatten, zoveel power als deze auto heeft. De Jeep Renegade, waar we het tweede deel van de etappe in reden, was logischerwijs wat minder krachtig dan de Grand Cherokee Trackhawk maar nog steeds een prima auto om de Dolomieten mee te berijden.
Jeep had aan de voet van de Colverde-Rosetta piste een tijdelijk dorp gebouwd waar met flair een aantal historische Jeeps, waaronder de Jeep Renegade 1, tentoongesteld werden tezamen met de al eerder aangekondigde Wrangler Rubicon 1941 en twee Europese modellen van de Gladiator.
De compacte Jeep Wrangler Rubicon 1941 is ontworpen door FCA lid Mopar en er worden van deze Wrangler Rubicon maar 1941 exemplaren geproduceerd. Maar deze aangename kennismaking met de Jeep Wrangler Rubicon 1941 was slechts het voorprogramma van de avond, de Europese versies van de Jeep Gladiator vormden het hoofdprogramma.
De twee modellen die we tijdens Camp Jeep 2019 te zien kregen zijn de moderne versies van de legendarische Jeep Gladiator die Willys Overland in 1947 als de eerste Jeep pickup presenteerde. De uitvoeringen Overland, een dichte pick-up in zwart, en Sport, wit, open, en met een hoog off-road fun gehalte, werden tijdens Camp Jeep 2019 in de off-road Rubicon uitvoering tentoongesteld.
Helaas konden we de modellen niet in het echte ‘off-road leven’ gebruiken, maar duidelijk werd wel dat deze pick-ups van alle gemakken voorzien zijn.
Een kleine opsomming van de kenmerken van de Jeep Gladiator:
Het is nog niet duidelijk of de Gladiator wel naar Nederland gaat komen en wat deze dan gaat kosten. Daarbij zullen de landen waar meer bergen aanwezig zijn dan in ons land ook nog tot de tweede helft van 2020 moeten wachten voordat de pickup Jeep in de showroom staat.
Omdat Jeep synoniem staat aan off-road rijden “moesten” we dat ook ervaren. We kregen twee modellen mee om de verschillende off-road parcours rondom San Martino di Castrozza te proberen. De Jeep Compass Trail Hawk, een 4×4 Jeep geschikt voor zowel in het dagelijkse gebruik als in de natuur, en de Jeep Wrangler Rubicon unlimited voor het echte onverharde werk.
Zoals ik aan het begin al schreef was het mijn eerste Jeep 4×4 ervaring en denk dat ik nu ook besmet ben met het virus dat off-road rijden heet!
Of je nu 20 graden horizontaal of verticaal een berg op of af moet, je door mul zand of blubber wilt rijden het maakt allemaal niet uit. Met de Wrangler en de Compass Trail Hawk ervaar je rijden buiten de gebaande paden op een hele andere manier dan met een familie-doorsnee-auto.