Het zou zomaar kunnen dat video’s waarin kinderen een rol spelen, binnenkort niet meer op YouTube geplaatst zullen worden.
YouTube ligtal een tijdje onder vuur omdat het te weinig zou doen om kinderen te beschermen (onder andere tegen pedofielen). Nu blijkt dat de Federal Trade Commission bezig is met een – inmiddels vergevorderd – onderzoek naar YouTube’s praktijken en de mislukte pogingen om kinderen te beschermen. Het onderzoek is op aandringen van verschillende consumenten en privacy groepen. Het volgt onder andere verschillende berichten over hoe YouTube’s autoplay en recommendation feature er voor zorgen dat kwaadwillenden precies de content kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn: kinderen.
Zowel YouTube’s CEO Susan Wojcicki en Google’s CEO Sundar Pichai zijn hard bezig met het zoeken van een oplossing voor dit groeiende probleem. In februari besloten ze daarom de comments te sluiten bij een groot gedeelte van de video’s met kinderen. Pedofielen plaatsten namelijk regelmatig Time Marks in de comments, naar plekken in de video waarin kinderen met een ontbloot bovenlichaam te zien waren.
Daarnaast mogen minderjarigen niet meer livestreamen zonder dat er (zichtbaar) een volwassene in dezelfde ruimte aanwezig is.
Hoewel er in februari dus al maatregelen genomen zijn, is het probleem nog niet verholpen. Wojcicki en Pichai zouden nu bezig zijn met hardere maatregelen om het probleem op te lossen, volgens berichten van Bloomberg en de Wall Street Journal. Een van deze oplossingen zou zijn om alle kindervideo’s over te plaatsen naar de YouTube Kids App.
Maar of dat de oplossing is? YouTube Kids is over het algemeen ‘veiliger’ dan het hoofdplatform, maar ook YouTube Kids heeft zijn problemen. Zo is het modereren van de reacties nog best een uitdaging. Er waren onder andere discussies over pornografie en zelfmoord in de comments van enkele video’s.
Daarnaast is er ook nog het probleem dat de YouTube Kids App nog niet echt ontdekt is door het grote publiek. Hoewel de App wekelijks meer dan 20 miljoen bezoekers heeft, is dat een schijntje van het aantal YouTube bezoekers. Wellicht zal dat veranderen als echt alle kindervideo’s worden overgeplaatst naar de YouTube Kids App.
Maar waar trek je de grens? Moeten alle familievlogs voortaan op de YouTube Kids App geplaatst worden? Als een creator eens in de zoveel tijd een video heeft samen met een kind, moet deze video dan niet zichtbaar zijn op zijn hoofdkanaal? Dit is niet alleen een lastige kwestie omdat het gewoonweg lastig is om een lijn te trekken, het is ook gewoon een financiële kwestie.
Hoe trek je die lijn en hoe zorg je ervoor dat je de YouTube community niet ondermijnt.