Soms is het vrij duidelijk. Je hebt een paar schoenen in een webshop gezien, of een vlucht naar een bepaalde tropische bestemming en je ziet dat paar schoenen en die vluchten naar dat tropische oord nog wekenlang terug op Facebook.
Soms is het net wat minder duidelijk waarom een bepaald bedrijf je maar blijft stalken met bepaalde reclames. Facebook heeft een paar jaar geleden al een functie geïntroduceerd waarbij je kunt zien waarom je een bepaalde reclame krijgt voorgeschoteld, maar dit was voor veel gebruikers toch nog niet duidelijk genoeg. Daarom introduceert het nu twee nieuwe manieren om inzichtelijk te krijgen waar die reclames precies vandaan komen.
De ‘waarom zie ik deze advertentie’ functie is niet nieuw, maar waar deze functie in het verleden slechts een of twee relevante redenen gaf zoals informatie over demografie of een website die je bezocht hebt, komt nu uitgebreidere informatie. Je ziet bijvoorbeeld de interesses en de categorieën die overeenkomen met een specifieke advertentie.
Het wordt ook duidelijker gemaakt hoe Facebook weet dat deze informatie voor jou interessant is. Zoals bijvoorbeeld de website die je bezocht hebt en de pagina die je leuk vindt.
Daarnaast wordt de mogelijkheid om je reclame voorkeuren aan te passen uitgelicht. Mocht er bijvoorbeeld een categorie bijstaan waarvan jij denkt ‘ja, hallo, hier hoef ik helemaal geen reclames van te zien’ dan kun je dit via deze pagina ook uitschakelen. Dit was eerder ook al mogelijk, maar de functie zat goed verstopt, waardoor maar weinig gebruikers hier gebruik van maakte.
Ook reclame voorkeuren krijgt een update. Hierin komt nu duidelijker naar voren welke bedrijven jouw informatie op een lijst hebben staan, zoals mailadressen en telefoonnummers. Er zijn twee lijsten.
Feit blijft dat het soms redelijk angstaanjagend is hoeveel Facebook van je weet, maar via deze nieuwe en geüpdate features kun je net iets beter achterhalen waarom bepaalde reclames je lijken te blijven achtervolgen.