12.07.2019
Social Media

Facebook legt uit waar jouw advertenties vandaan komen

By: Annemerel de Jongh

BlogSocial Media

Soms is het vrij duidelijk. Je hebt een paar schoenen in een webshop gezien, of een vlucht naar een bepaalde tropische bestemming en je ziet dat paar schoenen en die vluchten naar dat tropische oord nog wekenlang terug op Facebook.

Soms is het net wat minder duidelijk waarom een bepaald bedrijf je maar blijft stalken met bepaalde reclames. Facebook heeft een paar jaar geleden al een functie geïntroduceerd waarbij je kunt zien waarom je een bepaalde reclame krijgt voorgeschoteld, maar dit was voor veel gebruikers toch nog niet duidelijk genoeg. Daarom introduceert het nu twee nieuwe manieren om inzichtelijk te krijgen waar die reclames precies vandaan komen.

Waarom zie ik deze advertentie?

De ‘waarom zie ik deze advertentie’ functie is niet nieuw, maar waar deze functie in het verleden slechts een of twee relevante redenen gaf zoals informatie over demografie of een website die je bezocht hebt, komt nu uitgebreidere informatie. Je ziet bijvoorbeeld de interesses en de categorieën die overeenkomen met een specifieke advertentie.

Het wordt ook duidelijker gemaakt hoe Facebook weet dat deze informatie voor jou interessant is. Zoals bijvoorbeeld de website die je bezocht hebt en de pagina die je leuk vindt.

Daarnaast wordt de mogelijkheid om je reclame voorkeuren aan te passen uitgelicht. Mocht er bijvoorbeeld een categorie bijstaan waarvan jij denkt ‘ja, hallo, hier hoef ik helemaal geen reclames van te zien’ dan kun je dit via deze pagina ook uitschakelen. Dit was eerder ook al mogelijk, maar de functie zat goed verstopt, waardoor maar weinig gebruikers hier gebruik van maakte.

Reclame voorkeuren

Ook reclame voorkeuren krijgt een update. Hierin komt nu duidelijker naar voren welke bedrijven jouw informatie op een lijst hebben staan, zoals mailadressen en telefoonnummers. Er zijn twee lijsten.

  • Adverteerders die een lijst hebben geüpload met jouw informatie en hierop geadverteerd hebben. Deze lijst bevat adverteerders die een lijst met jouw informatie hebben geüpload en gebruikt hebben voor tenminste een advertentie in de laatste zeven dagen. Een voorbeeld: een gym dat een lijst met emailadressen van klanten heeft geüpload en gebruikt heeft voor advertenties.
  • Bedrijven die een lijst geüpload hebben en gedeeld hebben met jouw informatie. Deze lijst helpt je third parties te gebruiken. In deze lijst zie je bedrijven die jouw informatie hebben geüpload, samen met de adverteerder die die informatie gebruikt heeft om je een advertentie voor te schotelen in de laatste negentig dagen.

Feit blijft dat het soms redelijk angstaanjagend is hoeveel Facebook van je weet, maar via deze nieuwe en geüpdate features kun je net iets beter achterhalen waarom bepaalde reclames je lijken te blijven achtervolgen.

Share this post