18.07.2019
Entertainment

Tegenvallende cijfers Netflix zorgen voor daling op beurs

By: Annemerel de Jongh

BlogEntertainment

Een tegenvaller voor Netflix. Op Wall Street ging de koers van het Netflix aandeel met 11,45% omlaag nadat het bedrijf gisteren tegenvallende cijfers over Q2 deelde. Het bedrijf haalde (wereldwijd) ‘slechts’ 2,7 miljoen nieuwe abonnees binnen, terwijl het zelf op 5 miljoen gerekend had. In de Verenigde Staten was er voor het eerst sinds 2011 zelfs een daling in het aantal abonnees.

new-on-netflix-juli-2019-1-1
new-on-netflix-juli-2019-1-1

Weinig nieuwe releases

Als oorzaak van de daling wijst Netflix zelf de nieuwe releases aan. Er werden minder grote films en series gereleased in Q2 die mensen zouden kunnen overhalen een abonnement op Netflix te nemen. Met de release van Stranger Things Season 3 en andere nieuwe releases, verwacht Netflix dan ook voor Q3 een veel sterkere groei (7 miljoen).

Concurrentie

Netflix heeft steeds meer concurrentie van andere streamingdiensten. Hoewel het nog steeds de grootste is, doen Amazon’s Prime Video en Hulu in de VS ook goede zaken. In Nederland is Videoland de grootste concurrent van Netflix. En er liggen meer kapers op de kust, binnenkort lanceren onder andere Disney, WarnerMedia, Apple en NBC Universal hun eigen streamingdienst.

Jezelf abonneren op al deze streamingdiensten is een duur grapje, de kijker zal dus een keuze moeten maken. Nieuwe releases zullen naar verwachting alleen maar belangrijker worden voor het bedrijf om abonnees te verwerven.

murder-mystery-4
murder-mystery-4

Populariteit is belangrijk

Veel meer dan anders deelt Netflix de laatste tijd cijfers over hoe vaak een serie bekeken is. Voorheen werd hier een beetje geheimzinnig over gedaan, maar Netflix heeft ‘ontdekt’ dat TV-kijkers eigenlijk gewoon een stelletje kuddedieren zijn en bij het selecteren van een film of serie veelal afgaan op de populariteit van een film of serie. Je ziet dan ook dat Netflix steeds meer cijfers deelt. Een aantal cijfers die onlangs gedeeld zijn door de streamingdienst op een rijtje.

  • Murder Mystery, de komedie met Adam Sandler en Jennifer Aniston is inmiddels door meer dan 73 miljoen huishoudens bekeken.
  • Bird Box, de apocalyptische thriller met Sandra Bullock werd in de eerste vier weken maar liefst 80 miljoen keer bekeken.
  • Teen romcom The Perfect Date is inmiddels door 48 miljoen accounts bekeken.
  • When They See Us, de serie over de Central Park 5, is inmiddels door 25 miljoen abonnees bekeken.
  • De serie You is inmiddels in 40 miljoen huishoudens bekeken.
  • Stranger Things seizoen 3 werd in 3 dagen door meer dan 40 miljoen accounts bekeken.
  • Dead to Me, werd in de eerste vier weken 30 miljoen keer bekeken.

(Netflix telt een film of aflevering van een serie bekeken als tenminste 70% van de film of serie bekeken is).


molorie-bird-box
molorie-bird-box

Netflix voorlopig de grootste

Het zijn cijfers waar Netflix – terecht – over kan opscheppen, want er is op dit moment geen andere streamingdienst die zulke cijfers heeft. Maar – wat wel gezegd moet worden – de cijfers worden door Netflix berekend, niet door een onafhankelijke instelling zoals bij TV gebeurt.

Met ruim 152 miljoen betalende abonnees is Netflix voorlopig nog wel de populairste. Ik hoop zelf dat ze dat ook nog wel eventjes zullen blijven. Want hoe meer geld, hoe meer geld er is om goede series te publiceren. Het is leuk dat er meer streamingdiensten komen en er dus meer keuze is, maar voor ons als kijkend publiek zou het jammer zijn als je favoriete series straks verdeeld zijn over vijf verschillende platforms, dat zou een duur grapje worden.

Share this post