Denk je al een tijdje na over de aanschaf van een e-bike maar houdt de prijs je tegen? De Consumentenbond start als eerste in Nederland met het E-bikecollectief. Hier kun je als consument een gloednieuwe elektrische fiets leasen, zonder dat je meteen de dure aanschafkosten hoeft te betalen. Zoals je gewend bent bij een lease-constructie zijn ook onderhoudskosten en de verzekering gedekt. De e-bike wint nog steeds aan populariteit, in 2018 bereikte de fietsbranche een recordomzet, mede dankzij de toegenomen aanschaf van e-bikes.
De hoge aanschafprijs kan consumenten tegenhouden om een e-bike te kopen. Naast de kosten voor aanschaf is ook het verzekeren van een elektrische fiets tegen schade en diefstal behoorlijk prijzig. Een paar honderd euro per jaar voor een verzekering is geen uitzondering als je in een grote stad woont. Wie wel een e-bike wil rijden, maar niet zelf aanschaffen of er geen omkijken naar wil hebben, least een exemplaar via het E-bikecollectief van de Consumentenbond. Je hoeft geen lid te zijn om hier gebruik van te maken.
Je betaalt een vast bedrag per maand en dat is inclusief verzekering, service, onderhoud en garantie op de accu. Een e-bike leasen kost, afhankelijk van het model, tussen de € 39,- en € 84,- per maand.
De Consumentenbond is een vereniging zonder winstoogmerk en wordt grotendeels gefinancierd met contributies van leden en gebruikers. Deze nieuwe leaseconstructie maakt het voor consumenten mogelijk om, zonder een grote investering te hoeven doen, toch een e-bike te rijden. Om goede modellen aan te kunnen bieden, heeft de Consumentenbond een test gedaan. Je kunt nu kiezen uit 11 modellen, met een voor-, midden- of achtermotor. In de toekomst willen ze ook bakfietsen, mountainbikes en speed pedelecs in een leaseconstructie aanbieden.
E-bikes zijn allang niet meer alleen voor ouderen. Juist steeds meer jongeren rijden tegenwoordig ook op een elektrische fiets. Omdat je er gemakkelijk langere afstanden mee kunt afleggen, slaat de e-bike aan bij veel leeftijdsgroepen. De normale ‘stadsfiets’ wordt steeds vaker ingeruild voor een elektrische variant.