22.05.2019
Social Media

Vanaf volgend jaar krijg je advertenties te zien in WhatsApp

By: Irene Boskma

BlogSocial Media

Het kon niet lang meer uitblijven: ook op WhatsApp verschijnt vanaf volgend jaar reclame. De berichtenapp is eigendom van Facebook en reclame maakt nu eenmaal onderdeel uit van het verdienmodel van de reus in social media land. Dit werd bekend gemaakt tijdens de Facebook Marketing Summit in Rotterdam. Eind vorig jaar bevestigde het bedrijf al hiermee aan de slag te gaan en dit wordt dus steeds concreter. Ook in Nederland zal Facebook de advertenties gaan uitrollen.

Het goede nieuws is dat de reclames vooralsnog beperkt blijven tot de statusupdates, de ‘stories’ van WhatsApp. Die gebruik en zie je natuurlijk minder dan alle berichten die binnenkomen. Op Instagram zijn sinds een tijdje ook advertenties te zien tussen stories door.

Belofte om berichtenplatform advertentievrij te houden

In 2014 werd WhatsApp overgenomen door Facebook. Zij betaalden hiervoor 19 miljard dollar aan de oprichters en beloofden hen dat het platform vrij zou blijven van advertenties. De oprichters zijn, na een ruzie, niet meer werkzaam bij Facebook en de belofte lijkt nu dus verbroken te worden. Het is nog niet bekend wanneer de advertenties volgend jaar opduiken in de Status van WhatsApp. Facebook is daarnaast hard bezig om de berichtenplatforms van Instagram, Facebook en WhatsApp samen te voegen.

WhatsApp toevoegen aan contactmogelijkheden

In advertenties op Facebook en Instagram komt een knop te staan waardoor je als geïnteresseerde direct via WhatsApp contact kan opnemen met het bedrijf. Vervolgens kun jij als consument dan in speciale bedrijfspagina’s op WhatsApp producten bekijken. Het klinkt bijna als een tweede Instagram en het is een goed voorbeeld van hoe Facebook alle platformen met elkaar integreert.

Telegram als alternatief voor WhatsApp

Liever weg van WhatsApp en toch berichten kunnen sturen? Telegram wint langzaam aan aan populariteit. De ‘look en feel’ ziet er vertrouwd uit en het platform wordt gezien als een veiligere variant van WhatsApp. Tijdens de storing van Facebook in maart van dit jaar, kreeg Telegram er meteen een hoop nieuwe gebruikers bij.

Share this post