De Swapfietsen zijn al een paar jaar enorm populair. Het concept, bedacht door een paar vrienden, sloeg aan vanaf het eerste moment. Vooral studenten maken gretig gebruik van de Swapfiets, een normale fiets die je ‘least’ voor een vast bedrag per maand. Heb je een lekke band of is je fiets gestolen? Dan wordt je fiets gerepareerd of vervangen. Alle fietsen zijn voorzien van een herkenbare blauwe voorband.
In de meeste grote steden van ons land kun je een abonnement op Swapfiets krigen. Nu de e-bike snel aan populariteit wint, komt het bedrijf ook met een concept hiervoor. In Amsterdam, Den Haag en Rotterdam kun je binnenkort gebruik gaan maken van de Swapfiets Power 7. Onlangs kwam De Consumentenbond ook al met een lease-constructie voor e-bikes.
De e-bike ziet er op papier heel degelijk uit, heeft een motor van Bosch en het design is fraai. Met de elektrische fiets haal je een maximumsnelheid van 25 km/u. De actieradius van de Swapfiets Power 7 is 200 kilometer, dus je kunt behoorlijke afstanden af leggen voordat de fiets weer opgeladen moet worden. Dat getal is uiteraard wel gemeten onder de meest gunstige omstandigheden. Fiets je op de ’turbo stand’, dan moet je de accu na 45 kilometer weer opladen. De motor met accu zit midden op het frame van de fiets, waar je het gemakkelijk uit kunt halen om weer op te laden.
Naast de positieve punten, is vooral de prijs wat minder aantrekkelijk. Voor € 75,- per maand fiets je op een e-bike van Swapfiets, inclusief onderhoud en reparatie. Dat is behoorlijk prijzig, zeker als je bedenkt dat een goedkopere e-bike ook al voor een goede € 1000,- aangeschaft kan worden. Hiermee zal Swapfiets een nieuwe doelgroep aanspreken, want de gemiddelde student legt dit bedrag niet zomaar maandelijks neer. Bij diefstal krijg je te maken met een behoorlijk hoog eigen risico.
De e-bike van Swapfiets lijkt dus vooral aantrekkelijk voor mensen met een hoger inkomen die graag eens een e-bike uit willen proberen. Zien we de e-bikes met blauwe banden binnenkort in grote getale rijden?