29.08.2019
Online

YouTube Kids krijgt nieuwe leeftijdsfilters en eigen website

By: Irene Boskma

BlogOnline

YouTube lanceert een kindvriendelijke website voor de dienst YouTube Kids, die nu alleen nog als app verkrijgbaar is. De laatste tijd kreeg eigenaar Google nogal wat kritiek te verduren omdat aan kinderen ongepaste video’s werden getoond. In een blog op de site van Google wordt uitgelegd dat het voor ouders binnenkort gemakkelijker is om passende video’s te vinden voor hun kinderen. Bovendien krijgt de site categorieën voor verschillende leeftijden.

Video’s selecteren voor 3 leeftijdsgroepen

Zowel de app als de YouTube Kids website krijgen categorieën voor verschillende leeftijden, omdat niet alle content geschikt is voor kinderen van alle leeftijden. Dat maakt het ook voor ouders gemakkelijker om de juiste video’s te selecteren.

Vanaf nu kunnen ouders uit drie leeftijdsgroepen kiezen:

  • Pre school (4 jaar en jonger): aanbod om creativiteit te stimuleren, speelse video’s te kijken en allerlei nieuwe dingen te leren;
  • Jonge kinderen (5-7 jaar): ontworpen om kinderen in staat te stellen hun interesses te verkennen en te zoeken naar een breed scala aan onderwerpen, waaronder liedjes, tekenfilms, beroepen en meer;
  • Oudere kinderen (8-12 jaar): ontworpen om kinderen met een groeiende onafhankelijkheid in staat te stellen extra muziekvideo’s, games, familievlogs, wetenschap en meer te zoeken en bekijken.

De zoekresultaten zijn aangepast op het leeftijdsniveau dat je selecteert. Volgens YouTube werkt dit goed om inhoud uit te sluiten die niet geschikt is voor elke leeftijdsgroep. De systemen van YouTube doen dit automatisch, niet alle video’s zijn handmatig beoordeeld. Je hebt wel de mogelijkheid om zelf een video te blokkeren of markeren.

Misplaatste advertenties

YouTube Kids kwam eerder onder vuur te liggen voor het verzamelen van gegevens van kinderen en het gebruik ervan voor het tonen van gerichte advertenties. Moederbedrijf Google werd hiervoor op de vingers getikt en trof een schikking met de Amerikaanse Federal Trade Commission voor miljoenen dollars. Naar verluidt zal YouTube stoppen met advertenties gericht op kinderen.

Share this post