Het kan bijna geen verrassing zijn: bol.com is de grootste webshop van Nederland, gerankt naar omzet (goed voor 1,64 miljard euro). Coolblue volgt met 1 miljard euro en Albert Heijn staat op nummer 3, met een online omzet van 565 miljoen euro. Twinkle maakte dit bekend tijdens de presentatie van de lijst met de 100 grootste Nederlandse online verkopers.
Voor het eerst staat in de top-100 en supermarktketen in de top-3 van grootste webshops. Het verschil met de nummers 1 en 2 is weliswaar aanzienlijk, maar het laat duidelijk zien dat we steeds vaker ook onze boodschappen online bestellen. Daarmee kunnen we wel stellen dat Ahold Delhaize het goed doet, zowel bol.com als Albert Heijn maken hiervan onderdeel uit. Naast de AH, maakt ook Jumbo zijn entree in de top-10, online supermarkt Picnic staat op plaats 11.
De complete top-10 van de Twinkle100 2019 (gerankt naar online omzet in Nederland in 2018):
In de publicatie van Twinkle kunnen we van alle retailers een uitgebreid profiel lezen, waar het bezoek vandaan komt en hoeveel volgers de bedrijven op social media hebben. Die gegevens werden verzameld en geanalyseerd door studenten van het Centre for Market Insights van de Hogeschool Amsterdam.
Twinkle berekende dat we gemiddeld 900 euro per volwassen Nederlander online besteden bij de 250 grootste webshops. En ieder jaar nemen de bedragen die worden uitgegeven, toe. Hoofdredacteur Arjan van Oosterhout van Twinkle ziet dit onder andere aan de hekkensluiter van de lijst. Vorig jaar draaide deze nog een omzet van 5 miljoen euro. Dit jaar is dat 6,1 miljoen. “Er wordt goed geboerd in de top van e-commerce Nederland. Met name de online food-verkopers groeien hard en ook de bouwmarkten laten een indrukwekkende groei zien.”
Wie benieuwd is naar de volledige lijst kan de publicatie hier bestellen.