Sonos heeft een abonnement voor de eigen speakers op de markt gebracht in Nederland, Sonos Flex. Voor een vast bedrag per maand haal je de bekende speakers in huis. Je hebt de keuze uit 3 verschillende abonnementen, met elk hun eigen samenstelling. Het goedkoopste abonnement kost € 15,- per maand, voor het duurste ben je € 50,- kwijt.
In plaats van dat je de prijzige speakers zelf aanschaft, huur je ze dus van Sonos zelf. Voor wie liever geen abonnement afsluit, maar ook niet het geld heeft om de speakers aan te schaffen, zijn er de speakers die Sonos in samenwerking met IKEA heeft ontworpen.
Je kunt kiezen uit 3 abonnementen. Bij de goedkoopste versie, die € 15,- per maand kost, krijg je 2 Sonos One speakers. Wil je ook goed geluid uit je televisie laten komen? Dan neem je er een Sonos Beam-soundbar bij en betaal je € 25,- per maand. Meteen een thuisbioscoop inrichten? Dat kost je € 50,- per maand en krijg je, naast de speakers, ook een Playbar en Subwoofer. Je kunt kiezen uit zwarte of witte speakers.
Als je in Amsterdam woont komt Sonos je thuisbioscoop gratis installeren. Komt er een nieuwe versie van je speakers op de markt? Dan vervangt Sonos deze voor het nieuwe model. Reparaties zijn inbegrepen bij de abonnementen.
De abonnementen zijn gunstig geprijsd, maar als je jaren met de speakers doet ben je natuurlijk veel goedkoper uit als je ze aanschaft. Abonnementen kunnen maandelijks worden opgezegd. Wij zeggen: ‘do the math’.
De laatste jaren komen steeds meer bedrijven met abonnementen op de markt. Het klinkt voor veel consumenten als een ideale constructie, maar is natuurlijk wel een maandelijkse vaste last. Het Nibud meldde eerder dit jaar nog dat een gemiddeld Nederlands huishouden 5 tot 15 abonnementen heeft. En vaak geen idee hoeveel deze bij elkaar kosten.
Niet alleen services, zoals streamingdiensten, bieden abonnenten aan. Je kunt ook een fiets huren (Swapfiets), een abonnement nemen op inktcartridges of een nieuwe CV-ketel leasen. Wat dat betreft speelt Sonos slim in op de huidige markt, waarin steeds meer consumenten wel de luxe willen, maar er niet meteen een groot bedrag voor willen of kunnen neertellen.