Neppe webshops steken geregeld de kop op. Ook de Consumentenbond is bijvoorbeeld alert op nepwebwinkels en zorgt dat deze offline worden gehaald. Het is natuurlijk niet verrassend dat juist rond deze tijd van het jaar het aantal neppe sites weer toeneemt.
De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) voerde onderzoek uit naar de neppe webshops en registreerde al in november een flinke toename. Consumenten die toch in de val trappen, krijgen vaak niets geleverd of een product van bedenkelijke kwaliteit.
Een tas van Chanel voor een paar tientjes? Designerschoenen voor een prikkie? Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook. Dat geldt zeker voor de nepwebwinkels die de kop op steken en waar vaak luxeartikelen tegen lage prijzen worden aangeboden. SIDN detecteert al een aantal jaar proactief, via een zelflerend systeem, neppe webshops om te voorkomen dat consumenten worden opgelicht. In de maand november werden er veel meer verdachte webwinkels waargenomen. Dat komt deels doordat het zelflerend systeem van SIDN steeds beter wordt, maar zeker ook omdat dit bij uitstek de tijd is om een (fake) webshop op te zetten.
Het blijkt gemakkelijker om die webshops te detecteren omdat de domeinnamen vaak nog redelijk ‘jong’ zijn. Dit zijn dus webwinkels die pas net in de lucht zijn en rond deze tijd van het jaar is de kans groter dat het dan gaat om neppe webshops. Uit onderzoek van SIDN bleek dat in september en oktober 50% van de domeinen 82 dagen oud of jonger was, terwijl in november 50% van de domeinen slechts 20 dagen oud was of nog jonger. Het inzicht dat veel neppe webwinkels recent geregistreerd zijn, suggereert dat de domeinen speciaal voor feestmaanden zijn aangemaakt. En daar zitten behoorlijk wat fake exemplaren tussen.
Een neppe webshop is vaak te herkennen, zeker als je let op kleine details, zoals:
Tot slot: gebruik je gezonde verstand. Heb je twijfels? Dan kun je die ‘unieke deal’ waarschijnlijk toch beter aan je voorbij laten gaan.