21.05.2019
Nieuws

Amazon investeert in Deliveroo en gaat daarmee de strijd met Uber Eats aan

By: Jeroen de Hooge

BlogNieuws

Amazon mengt zich in de strijd voor wereldwijde marktleider op het gebied van online bezorgmaaltijden. Het e-commerce bedrijf heeft aandelen gekocht van bezorgdienst Deliveroo en is begonnen met een fondsenwerving van maar liefst 575 miljoen dollar. Hiermee hoopt het de grootste concurrent van de populaire bezorgdienst Uber Eats te worden, zo weet Reuters te melden.

Amazon en ‘food’

Amazon verkoopt momenteel maaltijden in Groot-Brittannië via de kanalen Amazon Fresh, Amazon Pantry en Amazon Prime Now. Ook heeft het bedrijf een deal met supermarktketen Morrisons. Al eerder probeerde ’s werelds grootste online retailer een restaurant bezorgingsdienst op te zetten in het land, maar behaalde daar geen succes. Nu heeft Amazon aandelen gekocht van een van Europa’s snelst groeiende techbedrijven: dit is groots nieuws en voor sommige concurrerende bedrijven (Just Eat, Takeaway.com en Delivery Hero) zelfs schokkend nieuws.

Verandering in de markt

Experts in de sector verwachten dat de thuisbezorging en takeaway markt alleen nog maar meer zal groeien en zich zal ontwikkelen van snelle, ongezonde voeding naar voedzame maaltijden. De grote online spelers zijn er vrij zeker van dat de tijd van hun kleine concurrenten binnenkort voorbij zal zijn, gezien die nog steeds veel winst opofferen om te groeien. Daarnaast is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn in de markt. Net als in Nederland is er veel kritiek vanuit de bezorgers over hun rechten; velen werken voor verschillende bedrijven zonder een vast contract.

Deliveroo

De voormalige Morgan Stanley bankier Will Shu richtte Deliveroo op nadat hij van de Verenigde Staten naar Londen verhuisde. Hij vond dat er niet genoeg bezorgopties waren in de stad op de dagen dat hij tot in de avonduren op kantoor zat. Nog steeds stapt hij een keer per week zelf op de scooter om bestellingen te bezorgen; zo blijft hij up to date met de taken van de bezorgers. Shu geeft aan dat de fondsenwerving van Amazon gebruikt zal worden voor het ontwikkelen van nieuwe technologie en innovatie. Zo wil het bedrijf meer eigen keukens aanbieden die restaurants kunnen huren om te kunnen voldoen aan de alsmaar groeiende vraag. Over de investering van Amazon zegt Shu: “Amazon is altijd een persoonlijke inspiratiebron voor mij en mijn bedrijf geweest. We kijken uit naar deze samenwerking met een organisatie die geobsedeerd is met zijn klanten.”

Volgens analisten kan de omvang en het bereik van Amazon’s distributiekracht een gigantische impact op de markt hebben. Sommige geloven zelfs dat het e-commerce bedrijf Deliveroo wellicht volledig zal overnemen in de toekomst.

Foto door Kerde Severin via Pexels.

Share this post