Met slechts 16 video’s is het Paik Jong-won gelukt om in twee weken tijd 1.8 miljoen abonnees en 20 miljoen views te vergaren. Dit zijn aantallen die je verwacht van een k-pop band maar niet van een 52-jarige horeca-ondernemer. Paik is de oprichter en CEO van Theborn Korea, Korea’s grootste voedselfranchise, met in totaal 1.300 restaurants en 20 ketens.
Hij werd in 2015 een bekende tv-personality toen hij in de MBC-show “My Little Television” verscheen. Zijn openhartigheid, vriendelijke karakter en praktische kookstijl dreven de kijkcijfers naar grote hoogte. Dat succes heeft ‘m achtervolgd bij z’n debuut op Youtube.
Paik deelt meer dan alleen recepten – hij deelt ook zijn knowhow en expertise met beginnende restauranthouders. Hij heeft recepten voor chef-koks die zonder al te veel moeite 100 porties willen produceren, recepten voor typische Koreaanse bijgerechten en managementtips voor aspirant CEO’s.
Hij wordt geroemd om z’n karakter en nederigheid, ondanks dat hij een restaurantmagnaat en miljonair is.
“Ik wil mensen helpen vertrouwen te krijgen in hun kookkunsten,” zegt Paik in een video waarin hij zijn YouTube-kanaal introduceert. “Ik hoop dat mensen mijn recepten gebruiken als een basis om zelf te experimenteren en zo hun eigen recepten ontwikkelen”.
Seungwoo Daddy, die 150.000 YouTube-abonnees heeft, verwelkomt Paik’s uitstapje naar YouTube. “YouTube beperkt zijn kijkers niet tot één videomaker. Er is een goede kans dat iemand die Paik’s video’s bekijkt wellicht ook een kijkje neemt op andere kookkanalen”, zegt hij. “Veel mensen vinden koken nog steeds moeilijk en een expert als Paik kan als geen ander mensen activeren om toch te beginnen met koken.”